2024. március 29. - Auguszta

Újramelegítve a Duna-Tisza csatorna ügye II.

A Duna-Tisza csatornáról megjelent korábbi írásunk inkább a Duna-Tisza-köze vízellátásáról, a vízellátás megvalósításáról és megvalósíthatóságáról szólt. Csizmazia Pállal a csatorna műszaki helyzetéről, s az általa nyújtott lehetőségekről beszélgettünk.
2008. szeptember 5. péntek 13:59 - Kőrösi Viktor Dávid
Kezdetek

A projekt kezdete évekkel ezelőttre nyúlik vissza, amikor Csizmazia az MTA kecskeméti kirendeltségének akkori vezetőjével, Csatári Bálinttal konzultálva állított össze, mely az „Előzetes megvalósíthatósági tanulmány a Homokhátság életfeltételeinek a biztosítására” címet viselte, s amely belekerült a Nemzeti Fejlesztési Terv II-be (NFTII) – mondta a szakember. Kecskeméten Csatári szervezett egy konferenciát, amelyen arra az eredményre jutottak, hogy Bács-kiskun megye „kihal” 2025 és 2030 között. Ezt az Uniós és magyarországi anyagok is megerősítik.

Nincs két egyforma megoldás

Megoldásból azonban nincs kettő egyforma – mondta Csizmazia. A Homokhátság vízellátását illetően Orlóci István verziója – amely nem zárja ki a csatornából való öntözést – egy lehetséges verzió, míg Kajner Péteré – aki a vízgazdálkodás megújításának folyamatát emelte ki a lehetséges megoldások közül – egy másik.

A kecskeméti konferencia után Csizmazia írt Gyurcsány Ferenc miniszterelnöknek egy levelet, amelyben vázolta a lehetőséget, miszerint elsivatagosodik a táj (melyet több magyar és európai tudós is megállapított). Ahhoz, hogy a vizet oda vigyék több szakember kell, akik a részleteket kidolgozzák. Csizmazia saját elmondása szerint inkább a kivitelezésben tudna rész venni, akik megtervezik azt, hogy egy elképzelésnek milyen kivitelezési formái lehetnek.

Nem a hajózás a lényeg

A lényeg Csizmazia szerint nem a hajózható csatorna léte, hanem a Homokhátság vízellátási problémáinak a megoldása. A tanulmányok szerint 50 m3 vizet kell másodpercenként szétlocsolni a Homokhátságon ahhoz, hogy a terület igényének megfelelő mennyiségű víz legyen a talajban. Ez óránként 180000 m3-t jelent.

„Felsőbbrendű megoldás”

Lehetőség van arra is, hogy ezt a mennyiségű vizet csövekben szállítsák a térségbe, azonban ez nagyságrendileg hasonló mennyiségű földmunkát igényel, mint egy hajózó csatorna megépítése. A munka eredményét tekintve – Csizmazia elmondása alapján – egy magasabb szintű megoldás lenne a csatorna, ami ugyan nem igényel sokkal nagyobb befektetést, de akkor már a szállítás miatt is előnyben részesítendő megoldás.

Környezetkímélő

A csatornát úgy kell kialakítani, hogy például a Kecskeméten létrehozandó Mercedes-gyár közvetlenül tudjon rakodni a hajókra. Csizmaziáék számításai szerint ez önmaga hatszázezer tonna rakomány fuvarozását jelenti évente. Jelenlegi adatok szerint 2,4-2,6 millió tonna árut hajóznak be Baján. Ezt a szállítást hajóval meg lehetne oldani, ami óriási szállítási költség-megtakarítást jelent – nem csak az anyaországi kereskedők számára, de Erdély magyarlakta területein is.

Csizmazia szerint egy uszály sódert egy 25 vagonos vasúti szerelvény tudna elszállítani. Gondoljuk végig – mondta – hogy ez mekkora mennyiség, ha összekapcsolunk 6-8 uszályt. Ez a környezetszennyezés szempontjából sem mellékes, hiszen a dízel mozdonyokat felváltja a környezetkímélőbb hajó – mondta Csizmazia.

Azonban

Arra a felvetésünkre, hogy a korábbi cikkünkben leírtuk a szakértői véleményt, miszerint a víz megtartására koncentráló vízügyi beruházásoknak van igazán értelme, Csizmazia azt válaszolta: ahány ember van, annyi az elképzelés is.

Az ökológiai következményekre vonatkozó kérdésünkre azt a választ kaptuk, hogy nincs olyan pontja a tervezetnek, amely a környezetet károsítaná. Azonban Csizmazia Pál elmondta, hogy amennyiben csak egy szakember is akad a tervet kidolgozók között, aki nem ért egyet a megvalósítással, akkor nem szabad a projektet megvalósítani.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön megbuktatná a Fidesz-kormányt?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását