2024. április 20. - Tivadar

Kiderült! Szuperhős van a magyar kormányban

A miskolci rendőrkapitány kijelentése, és a veszprémi késelés reflektorfénybe állította a kormány egyik tagját, a nagy politikai karriert befutott Draskovics Tibort. A jelenlegi igazságügyi és rendészeti miniszter kapott hideget-meleget e két ügy miatt.
2009. február 15. vasárnap 08:59 - Pénzes Dávid

A rendészeti minisztert pozíciójánál fogva óriási felelősség terheli mindkét eset miatt. Sőt, teljesen világos, hogy a közbiztonság romlása is az ő számlájára írható. Elméletben. Mert ki más lenne a felelős az ország közbiztonságáért, ha nem a rendészeti tárca vezetője? Egy normális országban, és hangsúlyozottan elméletben.

De sajnos ez nem egy normális ország, és messze nem elméletben tapasztaljuk a közbiztonság romlását. Mert elméletben – azaz a számok alapján – a bűnesetek száma valóban csökkenő tendenciát mutat, ám az állampolgárok nem a számokat látják, hanem az utcai állapotokat: a rablást, a testi sértést, a nemi erőszakot, és a gyilkosságot. Meg a kevesebb rendőrt. (És persze azt, hogy a rendőrség számára 315 millióért vízágyúkat vettek. )

Ki ez az ember egyáltalán?

A bankszektorban
1999-2001-ben az ABN-AMRO Bank Rt. vezérigazgató-helyettese, majd vezérigazgatója, a két pénzintézet egyesülését követően 2001 szeptemberéig a Kereskedelmi és Hitelbank Rt. igazgatóságának tagja, vezérigazgató-helyettese volt. 1995-től 1998-ig a Magyar Nemzeti Bank jegybanktanácsának tagja. 1996 és 1998 között a Kincstári Tanács elnöke, 1997-től 1998-ig az Országos Betétbiztosítási Alap igazgatótanácsának elnöke.

De nézzük Draskovics szerepét. Milyen ember ő, hogy került ide? Mit tett le eddig az asztalra, hogy olyan felelős beosztásba kerülhetett, hogy a teljes ország igazságügyét és rendészetét vezesse?

Draskovics jogi diplomája után a Pénzügyminisztériumba került. A rendszerváltás után rögtön helyettes államtitkár lett, majd tagja lett a privatizációs kormánybizottságnak. Ez a bizottság készítette elő az akkor még hatalmas állami vagyon eladását. Ezután a Horn-kormányban (1994-1998) kapott államtitkári posztot – még mindig a Pénzügyminisztériumban.

 A privatizációs bizottsági munkáját azért érdemes megjegyezni, mert később különféle pletykák kezdtek el szállingózni arról, hogy Draskovics olyan dolgokat tud a nagypolitikában később megjelenő emberekről, amik számukra kínosak lehetnek. Ismerve a privatizáció körüli erkölcsi és esetleges jogi visszaéléseket, ezeket az információkat akár ebből a bizottságból is szerezhette. Ez persze csupán feltételezés, hiszen később is a pénzügyminisztériumban dolgozott, végig a "tűz közelében", innen is lehetnek ismeretei a visszásságokról.

Kitérő

Gyurcsány Draskovicsról
Gyurcsány a következőket mondta Debreczeni József „Az új miniszterelnök” című könyvében: „A legnagyobb gondot ebben az időszakban a következő dolog jelenti. Draskovics Tiborról van szó. A pénzügyminisztériumi apparátusból közvetlenül is szerzek információkat, és azok sem nyugtatnak meg. Kiderül, hogy a miniszter által ígért hiányprognózis irreális: Egyre világosabb számomra, hogy ez a 4,6%-os hiány, ez nem tartható. Nekem itt nem mondanak igazat. Végül – bár állítólag ott lapul Gy. F. zsebében az új miniszter neve – a helyén hagyja az őt átverő tárcavezetőt, mert sikerül rábeszélnie az 5,2%-os hiányadatra.

Az Orbán-éra alatt a bankszektorba távozott, ahol egymás után került a magas beosztású helyekre. Medgyessy hatalomra kerülésével már pénzügyminiszterként tehette le esküjét. Gyurcsánynak 2005-ben megingott benne a bizalma, de végül helyén hagyja.

Ezután jött az áfa-visszatartásról szóló döntés. Ezt azóta sokan vizsgálták. Az MKIK Gazdaság- és Vállalkozáselemző Intézetének tanulmánya szerint ez indította el a körbetartozási hullámot az országban. Ezt a mai napig nyögi a gazdaság. Gyurcsány valószínűleg belátta, hogy nem megfelelő kezekbe tette az ország pénzügyi irányítását, így végül megvált Draskovicstól.

Újabb emelkedés

Ám Draskovics politikai karrierje meglepő módon nem ért véget. Először elkerült a Magyar Villamos Művek élére (ezek szerint az energiapolitikához is ért?), majd egy év múlva újra vissza a nagy politikába, mint államreformért felelős kormánybiztos, az Államreform Bizottság alelnöke. Ekkor kezdtek suttogni arról, hogy tud valami olyat Gyurcsány Ferencről, ami miatt a miniszterelnök kénytelen vele számolni. Ez akár igaz, akár nem, a nagy reformokból is megpróbálta kivenni a részét.

Ám a „reformok” eredményeit ismerjük: kormányválság, majd kisebbségi kabinet. Amiben érdekes módon újra szerepet kap. Egymás után kettőt is. Draskovics Tibor 2007. július 1-től a kormányzati igazgatás összehangolásáért felelős tárca nélküli miniszter, 2008. február 19-től igazságügyi és rendészeti miniszter.

Érdekes

A körbetartozások
A Draskovics Tibor előző pénzügyminiszter által elrendelt intézkedés nemcsak az ellenőrzött cégeket érintette kedvezőtlenül. Azokat is hátrányos helyzetbe hozta, amelyeket ugyan nem vizsgált az APEH, de kapcsolatban álltak olyan ellenőrzött vállalkozással, amely pénzügyi helyzetét erősen befolyásolta az áfa visszatartás. Az intézkedés kedvezőtlenül befolyásolta a cégek üzleti kilátásait is. A társaságok 26 százaléka számolt be rossz jövedelmezőségi helyzetről. Utóbbiak aránya az ellenőrzött cégek körében már 32 százalékos
Megállapítható, hogy az áfa-visszatartás elsősorban a tisztán magyar tulajdonú cégekre hatott kedvezőtlenül, miközben a külföldi tulajdonúak szinte meg sem érezték annak negatív hatását.
Ellenkezőleg, még nyertek is a késedelmes kifizetésen, hiszen a jegybanki alapkamat kétszeresének megfelelő, azaz 15-20 százalékos pótlékot fizetett a határidőn túli utalásokkor az APEH.
A Népszabadság információi szerint adóhivatali anekdoták születtek arról, hogy egyes multicégek azt szerették volna megtudni, mennyi ideig számíthatnak a piaci hozamoknál jóval kedvezőbb kamatokra, mert ezt figyelembe véve készítenék el pénzügyi jelentéseiket.

Vagyis egy bukott pénzügyminiszter, aki tanulmányai alapján valóban erre a posztra lenne megfelelő, végül belehuppan egy tárca nélküli, majd egy rendészeti bársonyszékbe. Ezt bárhonnan is nézzük, legalábbis elgondolkoztató. Mintha Draskovics képességei egy reneszánsz polihisztoréhoz vagy egy amerikai szuperhőséhez lennének hasonlatosak: az ember, aki mindenhez ért.

Hogy napjainkban felerősödnek a pletykák, melyek Draskovics zsarolási pozíciójáról szólnak, nem okoz senkinek sem meglepetést. Hiszen bukott mint pénzügyminiszter, majd mint államreformért felelő kormánybiztos. Végül vezetni kezdi a rendészetet… az eredmény ma önmagáért beszél. Gyakorlatilag elégtelen a bizonyítványa, azaz bukásra áll.

Nem egyedül ő a hunyó

Igaz, nem szabad mindent az ő nyakába varrni. Mert egyrészt az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatják, ez az ember nem ért ahhoz, amit rábíznak. Ez persze nyilván nem azért van, mert gonosz, vagy rosszindulatú, egyszerűen csak nem tehetséges. Van ilyen. Nem lehet mindenki az. Főleg egy olyan világban, ami ma körülvesz.

Másfelől azonban az is világos, hogy a jelenlegi közállapotokért nem lehet felelőssé tenni Draskovicsot. A mai közbiztonság, közérzet, és a kollektív bizonytalanság okozója több tényező egymásra hatása: a közoktatás tragikus helyzete, az ország kulturális színvonalának csökkenése, a közbiztonság romlása, a gazdasági válság hatásai, és persze a kisebbségekkel való együttélés feszültségei.

Ilyen helyzetben nem könnyű (bármilyen) miniszternek lenni. De azért nem lenne, baj, ha olyanokat lehetne a bársonyszékekbe ültetni, akik értenek ahhoz, amit csinálnak, és nem csupán azért kapnak pozíciót, mert „tudnak valamit” a miniszterelnökről.

Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie »
Hozzászólás:

balogGY
2009. február 15. 17:17
A helyzet az, hogy egy miniszternek értenie kellene a szkmához. Nem csak egy bábú, aki szervez. A szakmájában elismert embernek kellene lennie. Egy egészségügyi miniszternek jó orvosnak, egy hdügyminisztrenek jó katonának kell lennie, hogy vezetni tudja az orvosokat és a katonákat. Csak a szakma teljes körű, mélyreható ismeretével tudja elvégezni rá bízott feladatot.

Ezen kívül komoly tekintélyének és kiváló szervezőképességének kell lennie. ÉS persze tudnia kell, ki az, akit szakértőként maga köré gyűjt.

Mindezen elvárásoknak ma egyetlen miniszter sem felel meg. (Félreértés ne essék, az ellenzéki oldalon sem látok olyanokat, akik képesek lehetnek elvezetni egy tárcát felelősséggel, de ez most nem releváns, hiszen nem ők kormányoznak 7 éve).
kaktuszpapa
2009. február 15. 15:46
Elnézést kérek a miniszterelnök úrtól. Természetesen nagy betűvel akartam írni a nevét.
kaktuszpapa
2009. február 15. 15:46
Jópofa dolog ez. A szerző azt mondja: feltehetőleg tud valamit erről-arról, és főleg gyurcsányról. Mire itt már úgy cseng le - nagy titkok tudója, ezért nyerő. Mit mondjak, nem egy szimpi pasas, és a szépségéért sem futna nagyon. Viszont politikus és nem főpénztáros, vagy főrendőr. Ha ez lenne, számon lehetne kérni rajta a szakértelmet, így csak a szakértői és beosztottai tanácsainak megbízhatóságában lehet kételkedni.
Abban viszont semmiképp, hogy mint politikus a kapcsolati tákéjét jól kamatoztatja. Akár tud nagy titkokat (biztosan tud), akár nem tud sz*t se.
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Gondolataink témában
Szívesen látná Orbán Viktort köztársasági elnökként?
Szó sem lehet róla
Jobb lenne, mint miniszterelnökként
Teljesen hidegen hagy
Csak, ha nincs más elfogadható jelölt
Igen, alkalmas a posztra
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását