2024. április 25. - Márk

Idén már nem lesz

A Balatonring körüli bonyodalmak épp annyira átláthatatlanok, mint egy MotoGP rajt. A szereplők ütköznek és kerülgetik egymást, közben meg mindannyian a nagy lóvéért hajtanak. Mert ne legyünk naivak, a Balatonring hatalmas üzlet.
2009. március 12. csütörtök 09:45 - Pénzes Dávid
Tény, hogy Magyarország hírnevének nagyon jót tenne, ha minden évben itt rendeznék a MotoGP egyik versenyét. Főleg, hogy a helyszín végre nem a fővárost tenné vízfejűbbé, hanem a megtépázott tekintélyű Balatont népszerűsítené. A nemes cél azonban nem jelenti, hogy minden rendben és tisztán folyik az ügylet körül.

Lesz vagy nem lesz?

A projektben részt vevő cégek
A minisztérium a Dorna Sports S.L. és a Worldwide Circuit Management S.L. nevű cégekkel szerződött a futamok szervezésére. A pályaépítést a Share Capital végzi. Ez egy spanyol konzorcium, melyet három nagyvállalat, a Sedesa, a Bankaja, és a Ballester alkot. A magyarországi felügyeletet a Groupa Milton látja el
Az utóbbi napokban egymásnak ellentmondó hírek érkeznek arról, egyáltalán megépül-e a Sávoly mellé tervezett motorpálya. Gyenesei István, önkormányzati miniszter már néhány hete is azt mondta, szerinte szeptemberben itt nem lesz verseny, mert a spanyol fél bizonytalan a feltételek megteremtésében. Sőt, a legutolsó hírek szerint nem kapott megfelelő hitelt a beruházás elkezdésére sem.

Tény, hogy a területen egyelőre nem látni a munkálatoknak a nyomát. A leggyorsabban megépült MotoGp pálya 7 hónap alatt lett kész. Ha Magyarországon szeptember 20-án versenyt akarnak, akkor ennél jóval tempósabban kellene elkészíteni a balatoni ringet.



Ezek a tényezők persze nem zavarják a felügyeleti munkákkal megbízott Grupo Milton elnökét Kovács Bence Jánost, aki még alig két hete is azt nyilatkozta, minden a tervek szerint halad, a szeptember 20-i futamra el fog készülni a beruházás. Jelenleg tehát nyilatkozatháború folyik, melyben nem lehet tisztán látni, és az ember azt sem tudja, kinek higgyen.

A szerződések

Megkerestük az Önkormányzati Minisztériumot az ügyben. Tőlük megtudtuk, a kormány a pálya megépítésével kapcsolatban nem kötött szerződést senkivel. Ezért arra befolyása sem igazán lehet. A szerződések a versenyszervezésről, a pálya üzemeltetéséről, illetve országmarketingről szólnak. Persze ahhoz, hogy ezek a szerződések teljesüljenek, a pályának meg kell épülnie. A pálya üzemeltetését a Balatonring Zrt fogja végezni, melyben a Magyar Turizmus Zrt. (MT) 30 százalékban tulajdonos. Az MT a marketing feladatokra 1,245 milliárd forintot kapott a minisztériumtól.

Szerdán délelőtt Gyenesei István újra megerősítette abbéli véleményét, hogy a pálya szeptemberre nem készül el, ám ugyanezen a napon a pályaépítést finanszírozó Share Capital is közleményt adott ki. Ennek legfontosabb eleme, hogy kérik a futam elhalasztását 2010 tavaszára. Az okok közt a gazdasági válság miatti finanszírozási nehézségeket említik. De azt is leszögezik, teljes mértékben elkötelezettek a pályaépítésben, és fel sem merült bennük a visszalépés.



Csúszik, de meddig?

Egyelőre tehát az a legvalószínűbb, hogy a pálya megépül, de a tervezettnél később. Ehhez persze a Share Capitalnak szüksége lesz egy komoly hitelre, mely a beruházás folytatásához elengedhetetlen. A spanyol cégcsoport eddig mintegy hatmilliárd forintot költött a projektre, és állításuk szerint rendelkezésükre áll az építési költségek ötven százaléka, negyvenöt millió euró is.

A további negyvenötmillió eurót a Magyar Fejlesztési Bank nyújtaná, ám a tárgyalások eleddig ismeretlen okokból elhúzódtak, sőt a bank új hitelkérelmet kért. Ennek benyújtása még nem történt meg.

A pálya megépülése tehát most már bizonyosan csúszik, de hogy pontosan mikorra és főleg milyen feltételek mellett fog megépülni azt egyelőre nem tudjuk. Így a motorok bőgésére, a gumik csikorgására, a gyönyörű hostesslányokra, és a keménykezű motorlovagokra egyelőre még várni kell.

Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Gazdaság / HR témában
Ön miként vélekedik a magyar gazdaságról?
A gazdaságunk szárnyal, határ a csillagos ég!
A gazdaságunk bár a levegőben van, magassága legfeljebb másfél méter, sebessége egy csigával azonos.
A gazdaságunk valaha szárnyalt, jelenleg a sütőben sül, zöldségkörettel.
A reformok működnek
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását