2017. november 22. - Cecília

Nem hajtja be a csalókon a pénzt az állam

Nem érzi feladatának, ezért nem tervez semmilyen intézkedést a nemzetgazdasági tárca annak érdekében, hogy behajtsa azt a sok milliárd forint adót, amitől a csaló autógyártó cégek miatt esett el az állami költségvetés - írja a Levegő Munkacsoport.
2017. október 26. csütörtök 07:36 - HírExtra

Ez derül ki abból a levelezésből, amelyet a Levegő Munkacsoport folytatott a minisztériummal. A civil szervezet szerint ez nagyon rossz üzenetet hordoz, hiszen következmények nélkül hagy egy szándékos visszaélést, és ezzel azt sugallja, hogy az állam nem tud vagy nem akar fellépni a hasonló csalásokkal szemben.

2015 októberére a közvélemény számára is bebizonyosodott, amit a környezetvédő szervezetek már régóta hangoztattak: számos autógyártó cég nem a valós adatokat adta meg az általa gyártott járművek károsanyag-kibocsátásáról. Gyakran az autók valódi nitrogén-oxid-kibocsátása akár a gyári adat 40-szeresét is elérte. Több autógyártó nem csak úgy adott meg a valóságtól eltérő adatokat, hogy a jogszabályok kiskapuit kihasználva végezte a gyári teszteket, hanem – jogsértő módon –olyan szoftvert is beépített az autókba, amely csak a próbapadon működtette megfelelően a kipufogórendszer nitrogén-oxidokat semlegesítő részegységét. A dízelbotrányban több tízezer, Magyarországon regisztrált és üzemben tartott jármű is érintett.

A kibocsátási adatokkal történő trükközés a felbecsülhetetlen környezeti és egészségi káron túl a magyar állam adóbevételeit is jelentősen csökkentette. A gépjárművek forgalomba helyezésekor fizetendő regisztrációs adó és a gépjárműadó mértéke is a környezetvédelmi besorolástól függ, ami a hivatalosan nyilvántartott környezetvédelmi teljesítményén alapul. Az érintett gépjárművek után akár több tízmilliárd forinttal kevesebb adó folyt be, mint amennyit a valós kibocsátási adatok alapján történő besorolásnál kellett volna megfizetni. A visszaélésekről a gépkocsik vásárlóinak nyilvánvalóan nem volt tudomása, ők jóhiszeműen bíztak a gyári adatokban, így az okozott károkról nem ők tehetnek. A következményekért való felelősség azonban bizonyára jogi értelemben is megállapítható és a felelősök kiléte is meghatározható, így az okozott károk megtéríttetésére is lenne lehetőség.

A Levegő Munkacsoport levélben kért tájékoztatást a Nemzetgazdasági Minisztériumtól arról, hogy az ügyben milyen lépéseket tettek, illetve mit terveznek tenni a jövőben. A szaktárca válaszában azt írta, hogy a visszaélés miatt nem tud fellépni, mert a szóban forgó adónemek összegét a hatósági nyilvántartásban, illetve a típus-jóváhagyási engedélyben rögzített adatok alapján kell megállapítani, és a nyilvántartásokban a helytelen adatok szerepelnek. A Levegő Munkacsoport szerint azonban nem lehet akadálya a felelősségre vonásnak: a felelősök és a visszaélés haszonélvezőinek köre egyértelműen beazonosítható, hiszen a nyilvántartásokban rögzített adatok az autógyártók által adott információkon alapulnak. A Minisztérium érvelése azért is érthetetlen, mert más adónemeknél a hatósági nyilvántartás felé történő hamis adatszolgáltatás nem csak adójogi, hanem adott esetben komoly büntetőjogi felelősségre vonással jár.

A minisztériumi válasz másik fő érve, hogy a kérdéses adókat önadózás útján kell megállapítani, és az érintett magánszemélyek nyilván jóhiszeműen bíztak a forgalmi engedély adataiban, ezért felelősségre nem vonhatóak. A Levegő Munkacsoport szerint sem lehet cél a jóhiszemű autóvásárlók büntetése, viszont a felelősöket így is könnyedén meg lehetne találni, annál is inkább, mert a regisztrációs adó alanya – az esetek túlnyomó többségében – nem a magánszemély, hanem olyan importőr gazdálkodók, amelyek az érintett autógyártók érdekeltségi köréhez tartoznak.

Miután a Levegő Munkacsoport jelezte ezeket a Minisztériumnak, majdnem egy évig kellett a válaszra várniuk, a második válaszlevél pedig gyakorlatilag csak megismételte a korábbi tájékoztatást.

Csalódottak vagyunk, hiszen egyrészt a már elszenvedett milliárdos adóbevétel-kiesés behajtására így nem sok esély mutatkozik, ráadásul az érintett járművek után folyamatosan kevesebb gépjárműadó folyik be a költségvetésbe, mintha nem történt volna meg az adatok manipulálása” – mondta el Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke. – „Az USA-ban például a csillagászati összegű bírságon felül letöltendő szabadságvesztést is kirótt a bíróság az európai autógyártó cégek szoftvercsalásban érintett részlegeinek vezetőire.”
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön kire szavazna az országgyűlési választáson?
MSZP
Jobbik
Fidesz-Kdnp
Momentum
LMP
Együtt
DK
Kétfarkú Kutya Párt
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását