2019. április 21. - Konrád

Merre fejlődhet a magyar e-kereskedelem?

A 2018-as év végi, ünnepi időszak kereskedelmi szempontból sikeresnek bizonyult: csak a Black Friday közel 78 milliárd forintnyi, a teljes karácsonyi vásárlási időszak pedig 323 milliárd forintos forgalmat hozhatott (online és offline együtt) az eNET 2018 decemberében és 2019 januárjában végzett felmérései szerint.
2019. január 26. szombat 13:00 - HírExtra


Azonban még mindig vannak olyan területek, ahol erősíteni lehet a vásárlói élményt, s vele a szezon sikerét is: a Black Friday esetében az árképzésen érdemes még csiszolni, a karácsonyi online vásárlásoknál pedig továbbra is kihívás az időben történő kiszállítás.

A Black Friday közel 78 milliárd, a karácsony 323 milliárd forintos forgalmat hozhatott

Bár magánemberként mostanra már magunk mögött tudjuk a 2018-as év vásárlásokkal és akciókkal teli, ünnepi időszakát, a kereskedők számára fontos időszak volt a legutóbbi karácsony. Számot kell vetniük az évzáró, ünnepi szezon történéseivel, és a tapasztalatokat beépíteni a következő év üzleti tervezésébe. De hogy is sikerült a 2018-as Black Friday és a teljes karácsonyi szezon?

Nézzük a számokat! Az eNET 2018. december elejei, a Black Fridayt követő kutatása szerint 2 millió vásárlója volt az idei Black Fridaynak, a forgalom pedig 78 milliárd forintot tett ki. Az előző évi, 2017-es Black Friday forgalmat 60 milliárd forintra tettük – a növekedés több, mint 20%-os, miközben a vásárlók száma a 2017-es 1,7 millióról 2018-ra 2 millióra nőtt. Nyugodtan kijelenthetjük hát, hogy a Black Friday stabil helyet nyert magának a hazai online vásárlás eseménynaptárában, a kereskedőknek és webáruházaknak is érdemes vigyázó szemüket a következő évi Black Fridayra vetniük.

És mi újság a karácsonnyal? A karácsony, mint az év legfontosabb ünnepe, jól leképezi vásárlási szokásainkat. 2017-hez képest 2018-ban kb. 400 000 fővel többen vásároltak karácsonyi ajándékot (online és offline), és nőtt a vásárlások értéke is: 2018-ban közel 100 milliárd forinttal többet költöttünk karácsonyi ajándékra, mint az előző évben.

A netezők vegyes érzésekkel viszonyulnak a Black Friday-hez, de a karácsonyi késésekhez már hozzászoktak


Kereskedői szemmel sikeresen zárult tehát a 2018-as év végi időszak. De vajon hogy érezték magukat mindeközben a vásárlók?

Az eNET kutatása szerint az internetezők vegyes érzésekkel viseltetnek a Black Friday iránt, és ellentmondásos annak megítélése, hogy mennyire éri meg a Black Friday idején vásárolni. A netezők 56%-ával előfordult már, hogy becsapva érezték magukat a Black Friday árakat látva. Ugyanakkor, csak 39%-uk gondolja, hogy a Black Friday jó lehetőség arra, hogy kedvező áron vásárolják meg, amit szeretnének.

A Black Friday megosztó jellegét mutatja, hogy az internetezők 45%-át zavarja a Black Friday körüli felhajtás – viszont csak minden harmadik netezőnek van gondja azzal, hogy a Black Friday egy más kultúrkörből, nevezetesen Amerikából indult, és így próbál gyökeret verni itthon.

A Black Friday-jel kapcsolatos fanyalgás hátterében az akciókhoz kapcsolódó árképzési stratégia állhat, nevezetesen, hogy a kereskedők nem igazán adnak érdemi kedvezményeket. Akik megnézték az akciókat, azok 27%-a jelentős, 44%-uk viszont csak visszafogott kedvezményeket tapasztalt. 24% szerint egyenesen elhanyagolhatóak voltak az engedmények, illetve 16% jelezte, hogy nem a termék legutolsó árából, hanem egy korábbi, magasabb listaárból adtak „kedvezményeket”. Mindez jelentősen rombolhatja a Black Friday iránti bizalmat.

És mi újság a karácsonnyal? A 2016-os nagy karácsonyi csomagkiszállítási mizéria után 2017-ben a Magyar Posta körültekintően készült az ünnepekre, adminisztratív korlátozássokkal próbálva meg elérni, hogy a karácsonyi forgalom okozta szezonális kiugrást „ellapítsák”, ebben a webáruházakban is partnerekre leltek.

Ennek ellenére 2016-tól folyamatosan 800-900.000 fős tábort érintenek a késedelmes kiszállítások (2018 év végén 870.000 vásárlót), ami azonban már nem kelt nagyobb sajtóvisszhangot, úgy tűnik, része lett a magyar online vásárlási szokásoknak. Az azonban, hogy a vásárlók alkalmazkodtak ehhez a helyzethez, nem jelenti azt, hogy ez rendben van, vagy hogy így is kellene maradnia.

Növeljük a vásárlói élményt: vásárlóbarátabb árazás, kevesebb késő csomag


Látható, hogy mind a Black Friday, mind a karácsonyi vásárlások továbbra is jól teljesítenek. Ezzel együtt érdemes az online és hagyományos kereskedőknek egyaránt dolgozni azon, hogy a vásárlók számára egyértelműen pozitívabbá tegyék az év végi ünnepi vásárlásokat, egyrészt a Black Fridayhez tartozó árképzési stratégia átgondolásával, másrészt a csomagkiszállításokban mutatkozó szezonalitás kihívásainak kezelésével.
 
Forrás: „eNET – Black Friday és karácsonyi vásárlás kutatás, 2019. január
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Gazdaság / HR témában
Ön miként vélekedik a magyar gazdaságról?
A gazdaságunk szárnyal, határ a csillagos ég!
A gazdaságunk bár a levegőben van, magassága legfeljebb másfél méter, sebessége egy csigával azonos.
A gazdaságunk valaha szárnyalt, jelenleg a sütőben sül, zöldségkörettel.
A reformok működnek
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását