2019. július 20. - Illés

Kardántengely centírozás

Volt olyan idő, amikor személygépkocsi nem létezett kardántengely nélkül. Napjainkban már nem állandó jellemzői a személygépjárműveknek. Kihalófélben lévő elemnek egyáltalán nem nevezhető. Amennyiben az Ön autójában, kisebb vagy nagyobb gépében található ilyen elem, ugyanúgy figyelmet kell az állapotára fordítani. A fizikai állapota mellett még nagyobb jelentőséggel bír a kardán centírozottságának állapota. Rossz centírozás mellett még a nagyon jó állapotban lévő kardán és azok elemei is tönkremehetnek.
2019. június 20. csütörtök 10:16 - HírExtra
 

Technikai információk


A kardántengely működése közben annak tömege változhat a hossztengelyre merőlegesen és a hossztengely mentén is. Ez a centrifugális erőhatás miatt van, ami a forgó tengelyt éri.

Amennyiben a tömegváltozás a hossztengely mentén szimmetrikus, akkor a működés közben a forgó tengelyre ható erő értéke a nullához közeli. Ilyen esetben nem terheli a kardántengelyt hajlító nyomaték. Ha ezek a tömegváltozások azonban nem szimmetrikusak, akkor a tengelyt a forgásból adódóan nyomaték terheli. A hajlító erő egyenesen arányos a külpontos tömeggel és a tömeg forgástengelyétől mért távolságával. Négyzetesen arányos a forgás szögsebességével.

Problémák és lehetőségek

A tengelyre ható eredő centrifugális erő mértéke hatással van a tengelyre. Kis forgási sebesség mellett ez nem túl jelentős. Nagyobb forgási sebességek vagy nagyobb tengelyhosszúságok esetében az ártalmas rezgések az anyag kopáshoz vezetnek.

Sőt a káros rezgések tönkretehetik a kardánkeresztek tűgörgős csapágyait is. A folyamatos terhelés következtében ez még tengelytöréshez is vezethet. A kardánkereszt felújítása éppúgy elérhető, mint a teljes kardántengelyé. A súlyos személyi és anyagi problémák megelőzése érdekében a tengelyeket kiegyensúlyozzák, azaz centírozzák.

A centírozás folyamata

A gyakorlatban ezt egyfajta átlagos, eredő jellegű tömeg(ek) elhelyezésével valósítják meg. Ezek elhelyezéséhez ki kell mérni a külpontos, aszimmetrikus eredő tömeg nagyságát és a hossztengely- és a kerületi szelvény menti pontos elhelyezkedését.

Ezeket méregdrága gépek segítségével tudják ellenőrizni. Üzemeltetésük alatt elektronikusan meghatározható a centrifugális erővektor forgásából eredő periodikus rezgés komponensei. Ez a mérőszám a kiegyensúlyozó tömeggel lesz arányos. Igazítást mutatnak a kiegyensúlyozó tömeg hossztengely menti pozíciójára és a szelvény kerületi elhelyezésére is.

Az ellensúlyok felhelyezési helyének meghatározása után azokat ragasztási vagy ponthegesztési eljárással is rögzíteni tudják. A konkrét eljárás tengely specifikus lehet. A legjobb kivitelezési eljárásokat a műhelyek hét lakat alatt őrzik, melyeket csak a jól képzett szakmunkásaik ismerhetnek.

Általában a kardántengelyek egyszerű acélcsövekből készülnek. Drágább kategóriában, igényesebb esetekben vagy sportautók esetében ez elképzelhetetlen. Ott egyedi, precízen megmunkált tengelyeket alkalmaznak, melyek szükségessé teszik a centírozást.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Tudomány témában
Ha Önön múlna, melyik tudományágat támogatná, globális szinten?
Űrkutatás mindenekfelett!
A tengerek mélyének kutatása, igazán megérne pár milliárd dollár pluszt
Az emberi agy kutatását tartom fontosnak és ezt is támogatnám
A múlt, számos titkot rejt: több, jobban felszerelt régészeti csapatra és feltárásra lenne szükség
Nem foglalkoztat a tudomány
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását