Balkán az Örökmozgóban

A Balkán filmművészetét mutatja be, Bulgáriában és az egykori Jugoszláviában készült alkotásokat vetít a budapesti Örökmozgó Filmmúzeum áprilisban, szerdánként - tájékoztatta a mozit működtető Magyar Nemzeti Filmarchívum sajtóreferense az MTI-t.

Az érdeklődők a sorozatban 1945 és 1972 között készült filmeket láthatnak - közölte Fejes Katalin, aki rámutatott arra, hogy a második világháború előtt Bulgáriában és Jugoszláviában gyakorlatilag nem létezett önálló filmgyártás.

A sajtóreferens közlése szerint a két délszláv ország filmművészetének párhuzamos áttekintése lehetőséget ad a térség történelmi sajátosságainak felvillantására, a háború utáni szovjet államszocialista rendszer két változatának nyomon követésére. A néző választ kaphat arra, hogy a kezdeti közös patetikus "partizán" korszak után hogyan vált szét az eltérő politikai háttérnek megfelelően a két filmgyártás, illetve mennyiben közelít egymáshoz a hatvanas években.
A sorozatban kiemelt helyet kapnak az újhullámos törekvések, ezen belül is a jugoszláv "új film" (novi film), amely provokatív, "fekete" áramlatával felhívta fel magára a világ figyelmét.

A közönség az első vetítésen, április 2-án a szlovén France Stiglic 1960-as, A kilencedik kör című rendezését láthatja. Az alkotás egy zsidó lányról szól, akit úgy ment meg egy horvát család, hogy összeadják őt legkisebb fiukkal.

Jövő szerdán Bostjan Hladnik szlovén rendező Tánc az esőben című, 1959-ben készült filmjét tűzik műsorra. Főhőse Peter, a festő, aki boldogságra vágyik: azt a nőt keresi, aki tökéletes társa lenne.
Az április 16-i programban a bolgár Rangel Valcsanov Napfény és árnyék című alkotása szerepel (1962). Április 23-án az ugyancsak bolgár Valo Radev 1964-es, A baracktolvaj című munkáját, míg április 30-án a horvát Vatroslav Mimica 1966-os, Hétfő vagy kedd című mozgóképét vetítik.
Forrás: MTI