Egy kicsit már többet vásárolunk

Értékben 5 százalékkal nőtt az élelmiszer-kiskereskedelem forgalma 2008 június-2009 májusban, az előző év hasonló időszakához képest, mennyiségben ugyanakkor 2 százalékkal csökkent - közölte a Nielsen piackutató vállalat csütörtökön az MTI-vel.

A Nielsen által mért 90 élelmiszer kategória bolti eladásában az élelmiszerek együttes forgalma meghaladta az 1.300 milliárd forintot a vizsgált időpontban. A legnagyobb forgalmú húskészítmények bolti eladása az előző évhez képest értékben 6 százalékkal emelkedett, és meghaladta a 205 milliárd forintot. Az utána következő sör bolti eladása stagnált, a sajté 3 százalékkal lett nagyobb, a szénsavas üdítőitalé pedig nem változott.

A Nielsen felmérésre szerint a legnagyobb forgalmú húsz kategórián belül kétszámjegyű volt a forgalomnövekedés az étolaj (22 százalék) és a margarin (15) kereskedelmében. Az élelmiszerek közül kiemelkedően, 15 és 37 százalék között nőtt értékben például a rizs, az energiaital, a bors, a ketchup, a mustár, a majonéz és a vajkrém bolti eladása 2008 júniusa és 2009 májusa között az előző évhez képest.

A mennyiségben mért bolti eladás 3-6 százalékkal emelkedett a legnagyobb forgalmú kategóriák közül a következőkből: sajt, tejföl, gyümölcsjoghurt, édes keksz és praliné.

Az is kiderül a felmérésből, hogy a lakóhely közeli szupermarketeket és diszkontokat egyre nagyobb arányban részesítik előnyben a vásárlók. A vásárlási szokások lassú átrendeződésének következtében az élelmiszerek kiskereskedelmi eladásából a szupermarketek piaci részesedése 15 százalékkal, a diszkontoké 5 százalékkal nőtt, egyik évről a másikra. Ugyanakkor a kevesebb vásárlás miatt a hagyományos, 200 négyzetméteres és kisebb üzletek piaci részesedése 8 százalékkal csökkent.
Forrás: MTI