75 évesen is szupertrendi

Ő a férfiak örök kedvence, a nők legjobb barátja, télen nyáron kéznél van és idén nem kevesebb, mint 75 éves lett. Hogy miről van szó?

A miniszoknya sosem megy ki a divatból, és mi sem bizonyítja ezt jobban, hogy e klasszikus ruhadarab idén tölti be a 75. életévét. Egy brit napilap pedig, az ország védjegyei közé sorolta a falatnyi ruhadarabot.

Érdekes Statisztika

Minden nő gardróbjában megtalálható ez az elnyűhetetlen darab, legfeljebb a hossza változó, alakra és korra való tekintettel.

Sőt a szoknya hossz és a kor összefüggéseit, már egy tanulmány során is megvizsgálták, ahol 1000 nőt vettek górcső alá.

A 14 éves lányok szoknyái általában 35 cm méter hosszúak, hiszen ebben a korban nyilvánvalóan még az anyukák is beleszólnak az öltözködésbe. Későb 16-19 éves korban a lányok érdekes módon 45 centis szoknyákat részesítik előnyben. A hosszabbodás valószínűleg a kamaszkorban gyakran előjövő komplexusoknak tudható be. Szerencsére 23 éves kor környékére ez az érzés a többségnél elmúlik és a „most vagy soha” elven alapuló, preferált szoknya hossz visszarövidül 30 centiméteresre. 40 éves korra normális esetben a szoknyák ismét hosszabbodnak, ez átlagban 45 centit jelent. A szigorúan térdig vagy az alá érő szoknyákat a 42 év felettiek részesítik előnyben.
Az eredmény pedig azt mutatja, hogy a szoknya forradalom elérte a célját és a nők egyre magabiztosabban hordják eme ruhadarabjaikat bátran vállalva alakjukat. Ám, azért a jó ízlésre is figyeljünk oda!

A miniszoknya története

Őskorban miniszoknya
Úgyfest, hogy már az őskorban is ismerték a nők a csábítás eme klasszikus elemét. Ugynis a szerbiai Plocnik környékén ásatások során, olyan leletekre bukkantak amik a Vicna –kultúra magas fejlettségére utalnak. Sok kis női szobrocska bizonyítja, hogy az akkori nők cseppet sem öltöztek rosszabbul, mint a maiak. Nemcsak miniszoknyát hordtak, de kiegészítőket is, mint például karkötőt. A mini egyébként is sokkal praktikusabb ruhadarab hosszabb társainál, később, az ókor során, csak a szemérmesség miatt terjedt el először tóga formájában, majd divatba jöttek a nagy abroncsos szoknyák, amikben a láb formája sem látszódott már.
Úgyfest Mary Quant 7500 évet késett az ötetével.
A diadalmenet 1955-ben indult az útjára, mikor a brit divattervezőnő Mary Quant piacra dobta a miniszoknyát, London egyik elit negyedében nyitott Bazaar nevű butikjában. Amikor a kritikus térdvonal felett vágta meg szoknyái anyagát, megvalósította azt az eszmét, amit a nők akkoriban nagyon vágytak megélni - nagyobb szabadság a lábnak és a fejnek. "Valahogy boldoggá tette az embereket" – elmélketedett Mary Quant, miután feje tetejére állította a hatvanas évek társadalmát.

Egyébként a brit divattervezőnőt, francia kollégája André Courreges  megelőzte a miniszoknyapiacra dobásával, ám ő nem futott be ötletével, így hivatalosan Marynek tulajdonítják a divat áttörést.

Az igazi népszerűséget a ruhadarabnak Twiggy, a ma már divatikonnak számító szupermodell, hozta meg, miután az utcán is hordani kezdte a comb villantó szoknyákat. Ezután már megállíthatatlanul betört Hollywoodba, és már a '70-es évek divatja sem szólt, másról csak a miniről.

„Nem akartam botrányt" –hangsúlyozza állandóan. Miután a mini szalonképessé vált, Mary Quant - elsőként - finom harisnyanadrágba bújtatta a női lábakat. Maga az angol királynő is, aki inkább kézitáskák rajongója, is elismerte a tervezőnő érdemeit, ezért 1966-ban érdemrenddel tüntette ki. Később már a Beatles tagjainak barátnői is miniben jelentek meg a nyilvánosság előtt, sőt még a kifinomult „ladyk” is behódoltak. Mary Quant 1969-ben beindította saját divat- és kozmetikai hálózatát is. A márka különösen Japánban ért el nagyobb sikereket. Mary végül 2000-ben vonult vissza az üzleti életből. A 75 éves hölgy manapság vidéken él, kedvenc hobbijának hódol- a kertészkedésnek. Miniszoknyát immár csak különleges alkalmakkor vesz elő, mert már évekkel ezelőtt is bevallotta, inkább nadrágot, pólót és dzsekit hord.