A metró második szakasza alkalmatlan uniós támogatásra

A metró második szakasza nem csak költségvetésileg irreális, hanem szakmailag is felesleges, ráadásul eddig titkolt szakmai tervdokumentumok szerint egyértelműen alkalmatlan uniós támogatás lehívására - közölte csütörtökön a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE).

A VEKE szerint ahhoz, hogy a metró második szakasza uniós támogatást kapjon, sok más mellett két feltételnek kellene biztosan teljesülnie: a projektnek megtérülőnek kell lennie és ahhoz, hogy a 2007 és 2013 között költségvetési időszak uniós forrásaiból lehessen lehívni, és a projektet 2015-ig be kellene fejezni.

Az egyesület szakmai elemzése szerint e feltételek egyike sem teljesül, a 167 milliárdos projekt uniós támogatásra nem lehet jogosult, "hiszen a 2015-ig történő befejezése irreális, a VEKE birtokában lévő hivatalos szakmai anyagok szerint pedig a beruházás nem megtérülő, így nem is támogatható".

A VEKE a metró helyett gyorsvillamos kiépítését szorgalmazza Újpalotáig, amellyel szerinte maximum 40 milliárd forintból biztosítható lenne Újpalota közvetlen belvárosi kapcsolata, a Thököly úti kötöttpályás közlekedés, a buszok kiváltása és a versenyképes kötöttpályás közösségi közlekedés biztosítása a folyosó teljes hosszában. Emellett szerintük a 167 milliárd forintból, amit most egy Bosnyák térig tartó négymegállós metrószakaszra költenének el, a gyorsvillamosvonal Újpalotáig kiépítése mellett a BKV teljes buszparkjának lecserélésére, a belvárosi villamoshálózat hiányzó részeinek visszaépítésére, új villamoskocsik beszerzésére, buszsávok és kerékpársávok kilométereinek százaira is jutna pénz, sőt, még maradna is belőle.
Forrás: MTI