Horváth Ádám: "tűzoltó" az Operaháznál

Miniszteri biztosra van szükség a Magyar Állami Operaház élén, az intézmény kedvezőtlen pénzügyi helyzete miatt. Horváth Ádámmal beszélgettünk, aki saját bevallása szerint villámhárítóként szolgál a társulat és a bizottság között.

Cél: hatékonyság

Horváth Ádám karriere
Zenei tanulmányait Grazban, a Zenemûvészeti Egyetem magánének- és opera tanszakán végezte Claudia Rüggeberg osztályában, ahol 2003-ban opera tanszakon, majd 2007-ben dal és oratórium szakon szerzett mesterdiplomát. Az AIMS Amerikai Nemzetközi Énekverseny gyõzelme után 1995 és 1998 között New Yorkban élt, ahol Jerome Hinesnál, valamint a Juilliard Schoolban Marshall Williamsonnál folytatott tanulmányokat. 1997-ben szerzõdött a San José-i Operához, Kaliforniában. 2000-tõl vendégszerepel Ausztriában, Németországban, Olaszországban, és az Egyesült Államokban. Olyan világhírû énekesek partnereként énekelt, mint Polgár László, Ferruccio Furlanetto, Lukács Gyöngyi, Elena Moºuc, Alexandru Agache, Daniil Shtoda. Több CD felvétel közremûködõje: Mozart: Don Giovanni (címszerep), Mozart: A varázsfuvola (Papageno) - mindkettõ Gyõriványi Ráth György vezényletével, Bartók: A kékszakállú herceg vára (címszerep) - Kovács János vezényletével. Szakcsi Lakatos Béla partnereként a Hungaroton Kiadó gondozásában jelent meg Virágom, virágom címû lemeze. Operai szerepein kívül musical fellépéseket is vállal, Mitch Leigh - Joe Darion: La Mancha lovagja címszerepét alakította Snétberger Ferenc, Szakcsi Lakatos Béla közremûködésével, Rácz Márton vezényletével. 2006-tól énekel a Magyar Állami Operaházban.
Horváth Ádám operaénekes lesz a miniszteri biztos a Magyar Állami Operaházban, kinevezése fél évre szól - jelentette be Szőcs Géza, a Nemzeti Erőforrás Minisztérium (NEFMI) kultúráért felelős államtitkára a dalszínház hétfői évadnyitó társulati ülésén, Budapesten. Szőcs Géza tájékoztatása szerint Réthelyi Miklós miniszter szeptember 1-jei hatállyal nevezte ki Horváth Ádámot.

Feladata a színház teljes körű pénzügyi és gazdasági átvilágítása. A miniszteri biztosnak az átvilágítás megállapításai alapján javaslatot kell kidolgoznia a Magyar Állami Operaház leghatékonyabb működését biztosító közjogi szervezeti formára. Tevékenységét a nemzeti erőforrás miniszter a kulturális államtitkár útján irányítja.

A HírExtra felkereste a frissen kinevezett miniszteri biztost, Horváth Ádámot.

Miniszteri biztos státuszban nevezték ki az Operaház fölé. Mi lesz a feladata ebben a pozícióban?


Egy olyan bizottság élén fogok állni, ami átvilágítja az intézményt gazdasági-pénzügyi vonatkozásban. Megvizsgáljuk, hogy melyik a leggazdaságosabb strukturális működés az operaházban. Miután kidolgoztam a javaslatokat, a miniszter feladata lesz elbírálni azt.

A kinevezés miatt felmerül a kérdés: pénzügyi tekintetben ilyen problémás helyzetben van az Operaház?

Nehéz helyzetben van az operaház. A költségvetés 2001-ben 6,6 milliárd forint volt, aminek az összege folyamatosan csökkent. Az idei évadban 4,7 milliárd forintot kaptunk, az előző kormány döntésének értelmében. Ezt az összeget szeretnénk az előző évad 5,3 milliárd forintos támogatási szintjére felhúzni,de belátjuk, hogy az ország jelenlegi gazdasági helyzete mellett ebben most nem bízhatunk, csak reménykedhetünk.

Mennyire szerencsés, hogy a minisztérium közvetlenül beleszól az Operaház működésébe?

Nem hiszem, hogy beleszólnék az intézmény működésébe. Az a célom, hogy mindent megtegyek, amivel megmenthető az Operaház. Mindenképpen el kell kezdenünk az épület felújítását, amit már tízedik éve halogatnak, ám mindig zátonyra jut a megvalósítás. Ezt véghez kell vinni, ám szem előtt tartva az Operaház, a társulat és a közönség érdekeit.

Repertoárba és személyi kérdésekben lesz lehetősége dönteni?


Én a fenntartó kihelyezett „jobbkeze” vagyok, van döntési lehetőségem, de egyelőre nem kívánok személyi kérdésekbe beleszólni. Elsőként tájékozódom, megnézem, hogy milyenek a körülmények, mire van szükség.

Milyen tapasztalata vezetés terén?

Az Operaházban 2006-ban művészeti vezető voltam, ezen kívül volt egy saját cégem is. Véleményem szerint az a legfontosabb, hogy azt a bizottságot, ami az átvilágítást végzi, megfelelően irányítsam, illetve „villámhárítóként” funkcionáljak a társulat és a bizottság között. Az a legfontosabb, hogy mindenki elégedett legyen és jó irányba haladjon az Operaház sorsa.

Információnk szerint Harangozó Gyula azért állt el a kinevezéstől, mert az operaháznak volt egy tízmillió forintos kihágása. Mit lehet tudni az esetről?


Erre a kérdésre most nem szeretnék válaszolni.