A Tilos után az RTL Klub ellen is eljárás indult, mert olyan tartalmat sugároztak ami az NMHH szerint káros a gyerekek és fiatalkorúak lelki fejlődésére. Bernáth Linda pszichológust kérdeztük a média befolyásoló erejéről.

Mennyire befolyásolja a média a gyermekek illetve a fiatalkorúak fejlődését?

A személyiség fejlődésére nagyon sok minden hat. Ezekből csupán egy szelet a média vagy az, ahogy a társadalom a médián keresztül megnyilvánul .

Egy gyereket a genetikai adottságai hajlamossá tehetnek bizonyos dolgokra, egyes betegségekre, agresszióra vagy valamilyen pszichés zavarra. Emellé jönnek azok a dolgok, amiket kapunk. Amivel születünk, meg amit kapunk mindig interakcióban van egymással. Az is előfordulhat, hogy a környezeti hatások valamilyen adott hajlamot felerősítenek vagy akár csökkentnek.

Mi tartozik a környezeti hatások közé?

Fontos, hogy milyen érzelmi közeg van abban a családban ahová születünk, milyen viselkedési modelleket látunk és a család mennyire segíti az értelmi vagy a fizikai fejlődésünket.

Nagyon fontos szerepet játszanak az iskolában vagy a lakókörnyezetben lévő kortársak is. Tágabb látókörben nézve pedig az adott társadalom, korszak is számít meg az, hogy egyáltalán a világ melyik részén élünk.

Olyan nincsen, hogy egyetlen személy, egyegyetlen esemény ok-okozati összefüggésben hatást gyakorol a személyiség fejlődésére.



Lehet más hatása a médiának különböző életkorokban?

Egy csecsemő is befogadja a médiát, bár csak érzelmi szinten. Azonban voltak olyan kutatások melyek kimutatták, hogy emlékeznek például a reklámok dallamára.

A gyerekeknél azért érdekes ezt vizsgálni, mert ők nem tudják befolyásolni azt, hogy néznek-e televíziót.

Ovis és kisiskolás gyereket azért befolyásolhat a média, mert azt láthatják a műsorokból, hogyan működnek az emberi kapcsolatok. Mi az, ami jó vagy rossz. Az a baj, hogy műsorok többnyire nem gyerekeknek készülnek.

A kamaszoknál már előjön az identitáskeresés kérdése, a reklámok pedig úgy vannak felépítve, hogy valamilyen identitást sugároznak, amivel a befogadók a reklámkészítők reményei szerint azonosulni szeretnének. De egy filmben is mindig fölkínálnak egy szerepmintát amivel azonosulhatunk és így hatást gyakorolnak rájuk a filmek is.

Egy felnőtt már tud arról dönteni, hogy vesz-e egyáltalán TV-t, valamint értékelni képes a látottakat, hallottakat, eldöntheti, hogy mit kezd az információkkat.

A pszichiátriai esetek kialakulásában szerepet játszhat a média?

Igen, például a táplálkozási zavarok esetében erős hatást gyakorolnak a mai testideálok. Nem csak a lányokra, hanem a fiúkra is.

Bár attól valaki nem lesz anorexiás vagy bulimiás, hogy milyen képeket lát egy magazinban, de mondjuk a szorongását növelheti, hogy „nekem ilyennek kell lennem.”



A médiában látott erőszak kiválthat agressziót?

Két elmélet volt erre. Az egyik a katarzis elmélet, amely szerint, ha egy ember agresszív cselekedeteket lát egy filmben, az segíti abban, hogy a benne amúgy is meglévő agressziót feldolgozza. Csökken az agresszió, mert a fantáziájában megéli ezeket az érzésket.

A másik elmélet szerint pedig az agresszió látványa gátlástalanító hatású, tehát növeli az agresszív viselkedések mennyiségét.

Ma már nem így gondolkodik a pszichológia, nincsenek ok-okozati kapcsolatok, hanem interakciók vannak, ahogy már említettem: minden mindennel összefügg.

Másrészt nagyon fontos szerepe van a szülőknek és a kortársaknak. A szülőknek azért, mert ők szabályozzák, hogy gyermekük milyen elfoglaltságokat talál magának, például néz-e tévét egyáltalán. De nem csak ilyen direkt módon, hanem azáltal is, hogy a gyermek születésétől kezdve milyen modelleket, értékeket épített magába, a szülő milyen hatást gyakorolt rá addig. Tehát, hogy milyen a személyisége. Valamint az is lényeges, hogy a szülő mennyire segít feldolgozni azokat az információkat, amiket a gyermek befogad.

A kortársak szintén modellek lehetnek a fiatalok számára, a társas környezet is interakcióba kerül azzal, hogy egy filmben látottakat elítélendőnek vagy éppen követendőnek tart-e egy kamasz.

Agresszió
A latin agressio szóból ered, jelentése: támadás. Minden olyan viselkedésforma, amelynek célja másnak sérelmet vagy kárt okozni.(A fajtárs eltávolítására irányuló magatartás.)

Etológiai értelemben agressziónak nevezzük azt a viselkedésformát, amikor fajtársak megpróbálják egymást valamilyen erőforrás közeléből eltávolítani, illetve megakadályozni, hogy a másik egyed a forrást elfogyassza.

Az ember esetében a sikeres agresszió a másik élőlény elleni erőszakos cselekményben valósul meg. Az agresszió ezenkívül irányulhat tárgyakra (rombolás), illetve az elkövetőre saját magára is (önagresszió). Az emberi agresszióval a pszichológia foglalkozik. Az agresszió a társas interakciók különböző elméleteinek elsődleges kutatási tárgya. Freud pszichoanalitikus elmélete az agressziót mint drive-ot tekinti, míg a szociális tanuláselmélet mint tanult választ vizsgálja.

A nemzetközi jogban az agresszió fegyveres erő alkalmazása egy állam által más állam szuverenitása, területi integritása vagy politikai függetlensége ellen.