Volán: azon túl, hogy lesz, nem tudunk semmit
Egy holdingba tömörítik a közlekedés résztvevőit. A Volán egyesületek és a MÁV ugyanoda kerül. Mindenki vár valami pozitív eredményt ettől, azonban nem egy kérdés merül fel az ügyben.
2010. október 20. szerda 06:49 - Forján-Vass Máté
VOLÁN
A VOLÁN Egyesülés 28 tagszervezet összefogásával gazdálkodásuk eredményességének előmozdítására és tevékenységük összehangolására, valamint szakmai és társadalmi érdekeik képviseletére 1989-ben alapított jogi személyisséggel rendelkező kooperációs társaság.
Gazdasági társaságunknak jelenleg 58 tagszervezete van és három tagozatban végzi tevékenységét: az Autóbusz-közlekedési, az Árufuvarozási és Szállítmányozási valamint a Szolgáltatási Tagozatban. Az Egyesülés arra törekszik, hogy a VOLÁN cégcsoporthoz tartozó társaságok az összehangolt tevékenységükkel jól szolgálják az utasok, ill. a megrendelők igényeinek kielégítését.
www. volanegyesules.hu
A közösségi közlekedési holding létrehozásától a vasúttársaság pozíciójavulást vár, a Volán szerint racionális törekvés az egységes vagyonkezelés. Szarvas Ferenc, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója kedden újságíróknak elmondta: abban reménykedik, hogy a holding létrehozásával javulnak a vasúttársaság pozíciói.
Saslics Elemér, a Volán Egyesülés vezérigazgatója szerint a menetrend szerinti helyközi közlekedésben az állami vagyonkezelés egységesítése ésszerű és racionális törekvés. Az egységes állami vagyonkezelés lehetővé teszi: célkitűzésként fogalmazódjon meg az utazási igények jobb kielégítése, a működés hatékonyságának javítása is.
A MÁV vezetőjének véleménye szerint a vasúttársaság jelenlegi problémái a hosszú távú közösségi közlekedés koncepciójának hiányából és a vállalat belső működési gondjaiból adódnak.
A Volánnal való együttműködésre vonatkozó kérdésre válaszolva a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója emlékeztetett a szeptemberben tartott vasúti kerekasztal fórumon elhangzottakra: a közösségi közlekedési alágazatok - a vasút és az autóbusz - közötti verseny téves értelmezését fogalmazták meg a résztvevők, amit a közlekedési holdingban meg kell oldani. Vagyis, a vasút és az autóbusz-közlekedés működjön együtt, és nem egymást, hanem az egyéni közlekedést tekintsék versenytársnak.
Kérdésre válaszolva Szarvas Ferenc közölte: a MÁV adósságának rendezése nem feltétele a holdingba szerveződésnek, ugyanakkor az adósság kérdését rendezni kell.
Saslics Elemér az MTI-nek nyilatkozva hangsúlyozta, az egyesülés nem rendelkezett eddig sem tulajdonosi funkcióval, és nem is gyakorol ilyen jogokat. Fontosnak tartja, a tulajdonosi és megrendelői funkciók ne mosódjanak össze a jövőben, tekintettel a 2016-os várható személyszállítási piacnyitásra.
Megkerestük György Tibort, a Volán Egyesülés Autóbusz-közlekedési igazgatóját is, hogyan látják a helyzetet:
Mi a véleményük a holdingosításról?
Alapvetően az egységes vagyoni kezelés az állami tulajdonban álló menetrendszerinti helyközi közlekedést ellátó társaságok irányában helyes törekvés az állam részéről. Remélem ez az egységes gazdálkodási elvárást is jelenti majd, úgy a közúti közlekedésnél, mint a kötöttpályás közlekedésnél.
Ez a holdingosítás mit jelentene a Volán társaságok számára?
Nem tudju. Az elhangzott egy mondatnál többet mi sem tudunk mondani. Valószínűleg ez egységes vagyonkezelést, és egységes gazdálkodási elvárást jelent. Emellett lehetséges, hogy egységes tarifa- és kedvezményrendszert is jelent, ami már egyébként részint megvalósult, hiszen a kedvezményrendszer már teljesen egységesített.
Ezek mind olyan célok, melyek természetesen a Volán társaságok számára elfogadhatóak.
És most jobb lenne holdingban?
Hogy jobb lenne-e azt , nem tudom. Ennek a holdingszerkezetnek az elképzeléseiről, részleteiről nem tudok információkat. Nem tudjuk, ez a holding vagyonkezelésért felelős holding lesz, hasonlóan a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt-hez, amely eddig ellátta a Volán társaságok között a tulajdonosi jogkör gyakorlását. Azt sem tudjuk, lesz-e szakmai irányítás. Nagyon minimális az az információ, ami eddig eljutott hozzánk.
Az MNV rosszul végezte a dolgát?
Ezt a kormány tudja megítélni. Szinte semmit nem látunk tisztán, így azt sem, ezt a holdingot az MNV helyett, felett, vagy alatt képzelik-e el?
A Fidesz nem egyeztetett a Volán társaságokkal?
Lehet, egyes Volán társaságokkal egyeztetett, de nekem nincs róla információm. A Volán Egyesüléssel biztos nem egyeztetett. Ha esetleg a jövőben erre sor kerülne, mi állunk a rendelkezésükre.
A felelős államtitkár, Völner Pál szerint az új holdingban érvényesüli fog a vasút előnye.
Én eddig egyetlen egy sort sem láttam leírva az új kormány közlekedéspolitikájáról. Ebből csak annyi tűnik ki, az új holdingot a vasút javára szeretnék majd valahogyan érvényesíteni. De ennek a mibenlétéről, a közlekedési alágazatok helyéről, szerepéről, én még nem olvastam hiteles dokumentumot.
Csak a bizonytalanság nagy?
A cél kijelölt,: valamiféle közlekedési holdingszervezetet akarnak létrehozni, illetve, hogy a menetrendszerinti helyközi közlekedésben a kötöttpályás közlekedést szeretnék preferálni, de ennek a részleteiről, mikéntjéről még nem tudunk semmit.
Forrás: Hirextra/MTI