Ha a pisi gyengén csurog, üss lyukat a fejedbe!
Nincs még egy olyan ország a földtekén, ami olyan mennyiségben és minőségben szállítana hülyeségmuníciót a világnak, mint Japán. Agyament reklámok következnek a távol-keleti földről Arnold Schwarzenegger és sok más híresség közreműködésével.
2009. november 7. szombat 16:59 - Forró János
Sorozatunk negyedik részében egy igazi japán háztartásba repítjük olvasóinkat. A munkában, iskolában elfáradt család képzeletünkben este ledől a televízió elé, hogy valami könnyed filmecske segítségével pihenje ki a napot. Górcsövünket azonban most nem ezekre a filmekre fókuszáljuk, hanem az ezeket megszakító hirdetésekre. Nem kell mélyre ásnunk a bugyorban, hogy a nyugati kultúrában felcseperedett ember ingerküszöbének felső rétegét érintő reklámokra bukkanjunk.
IMPORTÁLJUNK SZTÁROKAT A NYUGATRÓL!
Nem csak nálunk divat ismert médiaarcokkal reklámozni egy terméket – a japán vásárlókat úgy látszik, ugyanilyen jól meg lehet fogni, ha neves sztárokat látnak egy hirdetésben. Elnézve az alábbi videókat, az embernek óhatatlanul is az jut eszébe, hogy az amerikai csillagoknak igen magas lehetett ezekért a gázsijuk. És valóban: a BBC a Japan Market Intelligence nevű piackutató és tanácsadó cég évezred elejei felméréseire hivatkozva azt írja, a nyugati sztárok általában 1-3 millió dollárért adják arcukat egy-egy japán hirdetéshez.
Érdekesnek mondható viszont, hogy a japán reklámszakemberek mi alapján választják ki, kivel milyen terméket népszerűsítenek. Ringo Starrt például azért szemelték ki egy almaital reklámozására, mert a „ringo” szó japánul almát jelent, és ha az ex-Beatleses nevét kissé elferdítve mondják ki, japánul körülbelül ezt jelenti: „Megittam az almalét.” Szintén a neve miatt döntött Celine Dion mellett az Aeon nyelviskola. A színész-énekesnő vezetékneve ugyanis jól rímel az iskola nevével.
Nicholas Cage táncra perdült az idegenekkel
Brutálfaktor: 3 / 10
A mindenféle technikai terméket (mobil, laptop, hűtő stb.) forgalmazó Sankyo úgy vélte, Francis Ford Coppola híres unokaöccse lenne a legalkalmasabb arra, hogy egy tévéreklámban vásárlásra ingerelje az embereket. A neves filmszínész teszi mindezt úgy, hogy kovbojruhában rázza az ufonautákkal. A darab mellesleg a szolidabbak közül való.
Schwarzira nincsenek szavak
Brutálfaktor: 9 / 10
Kalifornia későbbi kormányzójával egyszerűen ötletem sincs, mi történhetett itt. A rendkívül mókás szemüvegű Schwarzenegger a háttérben halkan zümmögő gyermekkórus kíséretében egy meghökkentő felüvöltéssel indítja szpotot, majd a bizarr nyitány után az események szűk fél perc alatt olyan szintre eszkalálódnak, ami már csak a japán lélek számára felfogható. Töredelmesen bevallom, többszöri megnézés ellenére sem sikerült megfejtenem ezt a kis etűdöt. Akinek van ötlete, kommenteljen, én első körben valami szemüvegtisztítóra gondolok.
Őfelsége titkosügynöke japán bevetésen
Brutálfaktor: 7 / 10
Bár a Sean Connery csupán feleannyi időt kapott, mint Arnold, a távol-keleti kreatívoknak nem okozott gondot, hogy a negyed perces reklámba is elég zavarba ejtő momentumot csempésszenek. A sármos skót színész megszokott imázsától eltérően snájdig bajusszal, piros autójában szeli danolászva az utakat, hű társával, a pajkos nyuszival, úti célja pedig a joghurtház. Ezzel mindent el is mondtam.