Átrendeződés az autógyártásban?
Az európai autógyártók az állami támogatások révén megőrizték ugyan likviditásukat, és zömmel pozitív üzemi eredménnyel (EBIT) zárják 2009-et, de a kamatterhek vészesen lenyomják, vagy veszteségbe fordítják az eredményeket - írja a Calyon Bank piaci elemzése.
2009. december 18. péntek 14:23 - HírExtra
A bank elemzői szerint könnyen elképzelhető, hogy átrendeződik az európai autópiac a válság nyomán. Az európai gyártókat a legfontosabb hazai piacokon - elsősorban Németországban, Franciaországban és Nagy-Britanniában - meghirdetett keresletösztönző programok idén még kihúzták a csávából, de a kontinensen jövőre újabb 6 százalékkal esik vissza az értékesítés.
A készleteket a legtöbb gyártónak sikerült minimálisra csökkenteni, de a nagy árverseny miatt ez legfeljebb a likviditás megőrzéséhez járult hozzá. A válság mindennél élesebben rámutatott arra, hogy az optimális szérianagyságnak milyen jelentős szerepe van a jövedelmezőség fenntartásában, ezért nem kizárt, hogy 2010-ben felvásárlások, részvénycserés egyesülések vagy egyszerű együttműködési megállapodások keretében új szövetségek jönnek létre.
Az európai autógyártók közül a Fiat csoport és a Volkswagen csoport lehet a válság nyertese. A Fiat a kisautók, vagyis az A kategória 32 százalékát uralja, és autóinak 60 százaléka az ár, a méret és/vagy az alacsony károsanyag-kibocsátás miatt minden nagy európai roncsprémium programban támogatható volt. Ennek megfelelően a cég árbevétele 36,5-ről 48,5 milliárd euróra emelkedik idén, így 1 milliárd eurós üzemi eredményt érhet el, de a kamatterhek miatt végül 383 millió euró veszteséggel zárja az évet.
Forrás: MTI