Elfogadhatatlan különbségek
Elfogadhatatlannak tartja a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) a pedagógus-életpályamodell koncepciójában szereplő, tervezett minősítési rendszert.
2011. január 8. szombat 10:35 - HírExtra
A PSZ álláspontja szerint a koncepció indokolatlan különbséget tesz az óvodapedagógusok, tanítók és a tanárok között. A szakszervezet összegzésében kiemelte: a minősítési eljárásnak nem lehet alapja a pedagógusi kötelezettségek teljesítése, mivel ez munkáltatói feladat.
A minősítési eljárás kizárólagosan objektív méréseken alapulhat, szakmai követelmények teljesítésével épülhet. Ez ugyanis egyrészről a munkáltatói jogok elvonását jelentené, másrészről pedig lehetővé tenné, hogy a szubjektív értékítéletet bevigyék a minősítési eljárásba.
Mint írták, ezért nem keverhetőek össze a munkavégzéssel kapcsolatos szempontok egy esetleges vizsgakövetelmény teljesítésével.
A PSZ rámutatott arra, hogy ez a minősítési rendszer lényegében a korábbi szakfelügyeleti rendszernél is erősebb számonkérést jelent, s a feltételeket vizsgáló bizottság bármilyen döntést hozhat. Kifogásolják azt is, hogy a rendszer nem kíván jogorvoslati lehetőséget biztosítani.
A kiadott kötelező tantervek megtartását, a meg nem fogalmazott erkölcsi elvárásokat kéri számon, számos folyamatos munkáltatói kötelezettség mellett.
"Az egész életpályamodell lényege megteremteni a pedagógus teljes kiszolgáltatottságának, megalázásának jogi kereteit. Aki mást mond, mást tesz, mint amit elvárnak, az az állását veszítheti el" - fogalmaznak az érdekvédők a PSZ honlapján közzétett dokumentumban, hozzátéve: a koncepció az óvodapedagógusok, tanítók és a tanárok között indokolatlan különbséget tesz a keresetüket, illetve a szakmai továbbhaladásukat illetően.
A Pedagógusok Szakszervezete kiemelte, hogy nem véleményezője akar lenni egy életpályamodell-koncepciónak, hanem
azt igényli, hogy bevonják annak kidolgozásába. Álláspontja szerint ugyanis a pedagógusok életpályamodellje nem szűkíthető le a vitaanyagban található kérdéskörökre.
Szervezési problémát okoz szerintük az az elképzelés, amely meghatározott feladatokat, például az osztályfőnöki tevékenységet minősítéshez köti. A tanító például minden esetben ellát osztályfőnöki feladatot is. A PSZ úgy véli, a kis intézményekben ezek az elképzelések megoldhatatlanok.
Előállhat például az a helyzet, hogy csak gyakornok áll rendelkezésre. Mint írták, a fizetési fokozatoknak nem lehet közük a kötelező óraszámokhoz, mivel ez kiszámíthatatlanná és tervezhetetlenné teszi a rendszert. Nem állapítható meg, hogy a rendszer milyen módon ismeri el a főiskolai szintű végzettséget, az egyetemi szintű végzettséget, illetőleg a különböző szakirányú végzettségeket.
Felvetik: a javaslat szerint az óraadó tanár a jövőben nem foglalkoztatható a közoktatásban? A szakszervezet közölte: a pedagógus életpályája akkor teljes, ha biztosítják számára a szakmai döntéshozatalban való közreműködést, az intézményvezetés feladataiban való részvételt.
Forrás: MTI