A West Balkánban történt sajnálatos események talán fölhívják az illetékesek figyelmét arra, hogy a magyar stadionoknál hétről-hétre hasonló események történnek a ki- és beengedésnél.

Hazai rendezésű sportrendezvényeken gyakorlatilag megoldatlan a jeggyel rendelkező szurkolók normális és biztonságos beléptetése a stadionokba. Ebből kifolyólag rendszeresek a „tömegjelenetek”, azaz emberek összezsúfolódása viszonylag szűk helyeken.

„Saját tapasztalataimon kívül rengeteg ismerősöm és fogyasztó kifogásolta azt, hogy a stadionokba való bejutás nem éppen zökkenőmentes” – mondja Eitmann Norbert a Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület elnöke, aki egyébként rendszeresen jár a magyar labdarúgó-válogatott meccseire. „Magam is szemtanúja voltam már annak, hogy olyan tömegnyomor alakult ki egyes beléptetések alkalmával, amiből csoda, hogy nem történt nagyobb baj"- teszi hozzá az elnök.

Szervezetlenség?

Nem ritka, hogy egyes szurkolók azért keresik fel a Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesületet, mert kifizették a jegyet azonban „vagy be sem jutottak – mert nem engedték be őket valamilyen oknál fogva – vagy sokkal később értek be, mert nem volt kellően megszervezve a bejuttatás” – így Eitmann Norbert.



Legutóbb a teremlabdarúgó-bajnokság szegedi fordulójáról maradt le több, érvényes jeggyel rendelkező drukker. „Volt pár problémás szurkoló és miattuk nem tudták a többi százat beengedni, mert csak egy kapun tudtak volna bemenni. A jegyeket is csak simán eltépték, nem használták a vonalkódos leolvasót, aztán vagy bejutottak, vagy nem. Ezt fogyasztói bejelentésből tudjuk” – mondja Eitmann Norbert.

„Olyan szinten nincs megoldva a be- és kiléptetés, hogy tényleg életveszélyes jelenetek fordulnak elő. Csoda hogy nem történt még focimeccsen hasonló tragédia, mint most a West Balkánban” – véli Eitmann.

Fogyasztói szerződés

Egy focimeccs esetében – hasonlóan más rendezvényekhez – fogyasztói szerződésekről van szó, amikor a jegyet vásárló vagy bérlettel rendelkező szurkolók joggal várják el, hogy a befizetett összegért cserébe megfelelő szolgáltatáshoz jussanak. Ez nem csak a sportolók, hanem a rendezők teljesítményére is vonatkozik.



„A szervezőknek sokkal jobban fel kellene készülniük. Nem úgy, hogy jön majd pár ezer ember és akkor majd lesz valami. Had említsek egy saját példát: a Puskás Ferenc Stadionban rengeteg a  kapu, de van úgy, hogy csak kettőt nyitnak ki. Az emberek meg összesűrűsödnek, hiszen nyilván mindenki be akar jutni kezdésre – mondja Eitmann Norbert.

„Ugyanakkor sok esetben nem megfelelő szakmai háttérrel és emberi kvalitásokkal rendelkező biztonsági szolgálatot alkalmaznak, ami sokszor csak olaj a tűzre" – véli Eitmann, majd azt is hozzáteszi, hogy a jeggyel rendelkező fogyasztóknak is van kötelezettségük , amelyet a belépőjegyeken minden esetben fel is tüntetnek. De amennyiben szerződés – azaz a jegy – rá vonatkozó rendelkezéseit nem szegi meg a jegyvásárló, úgy nem történhet a szegedihez hasonló eset, vagyis hogy lemaradjon az adott sporteseményről.

Ki is van kiért?

„A szurkolókért van az egész. Nem a játékosért meg a bírókért esetleg a rendezőkért vannak a szurkolók, hanem fordítva.  A szolgáltatás minőségét kellene emelni és annak tekinteni a szurkolókat akik, azaz a legfontosabb résztvevőnek.  A színházban is azért vannak a színházi felügyelők, hogy akik elmennek oda, azok megfelelően szórakozzanak és biztonságban legyenek” – mondja Eitmann Norbert.



Magyarországon folyamatosan panaszkodnak a klubok, hogy kevés a néző. Ez egyáltalán nem csoda, hiszen a gyenge játék és a siralmas állapotban lévő stadionok mellett nagyon gyakran az összes drukkert potenciális huligánként kezelik.

„Azt gondolják a szervezők, hogy aki focimeccsre jár, az alapvetően veszélyes elem. Pedig akik kimennek, azok szurkolni akarnak, jól akarják érezni magukat és azt akarják, hogy nyerjen a csapatuk. A többség nem azért megy ki, hogy balhézzon. Nem úgy kéne tekinteni a szurkolókra, mint szükséges rosszra, akiket meg kell rendszabályozni. Ők igenis igazi fogyasztók, akik fizetnek, nem is keveset – mondja Eitmann Norbert – éppen ezért megfelelő minőséget kell kapniuk, kezdve a beléptetéstől, egészen addig, amíg elhagyják a stadiont. Tisztelni kell azokat, akik ma még kijárnak futballmeccsekre. Őket meg kellene tartani és nem elriasztani, mert aztán végképp nem lesz senki kint a stadionokban."

Részlet egy szurkolói panaszlevélből
Tisztelt MLSZ !

Szombaton 3 gyerekkel Budapestről Baján keresztül mentünk a teremtornára, ahová nem jutottunk be. A jegyeket már Budapesten megvásároltuk, ezek sértetlenül a rendelkezésünkre állnak, be tudjuk mutatni.

A tapasztaltak alapján megállapítottam, hogy vagy a torna előkészítésekor szükséges egyeztetések során vagy a lebonyolításkor a szervezők hibáztak. Vis majorról nem beszélhetünk, a sporteseményt megtartották, mégsem jutottunk be érvényes jeggyel sem, annak ellenére hogy 10-13 éves gyermekekkel voltam, akik nem jelentettek többlet biztonsági kockázatot.

Önök azt a biztonsági csapatot alkalmazták, akik a Moldávia elleni mérkőzésen szurkolókat bántalmaztak a hírek szerint. Ez a biztonsági csapat a korábbi válogatott mérkőzések során sem tudta megoldani a beléptetést tumultózus jelenetek nélkül, lassan már azt hihetné az ember, hogy kulturáltan már nem is lehet bejutni egy sporteseményre. Túl azon, hogy az indokolatlanul feltorlódott tömegben baleset történhet, tűrhetetlen, hogy a kialakult helyzetben a rendezők feljogosítva érezzék magukat, hogy testi erőt alkalmazzanak, megverjenek nézőket. Mindezt mindenféle azonosítójel nélkül, pillanatokon belül számbeli és erőfölénybe kerülve, törvényi felhatalmazás nélkül tehetik.