Családi vállalkozások egy nagy döntés csapdájában

Segítség, megöregedtem! De mi lesz a családi vállalkozásommal? A rendszerváltás után alapított családi cégeket a generációváltás problémája ezekben az években állítja csak igazi próbatétel elé.

 
Miközben a GDP 75-95%-át világszerte szinte mindenütt a családi vállalkozások generálják, a rendszerváltás után alapított családi cégek most szembesülnek az utódlás problémájával, amely akár végveszélybe is sodorhatja létüket. Az alapítók ebben az évtizedben érik el azt a kort, amely miatt már érdemes a kormányrúd átadását alaposan megszervezniük. Azonban korántsem biztos, hogy megfelelő örököst találnak!

A magyar üzleti életben szerencsére akadnak pozitív, a generációváltás problémáját orvosolni képes példák. Ferling József, az egyik legnagyobb, vidéki központtal rendelkező PR-kommunikációs vállalkozás alapítója három évvel ezelőtt adta át fiának, Dávidnak az ügynökség vezetését. „Az egy évig tartó előkészület után egy jól körvonalazott utódlási tervvel láttunk neki a három évig tartó cégvezetői utódlási folyamatnak. Azt hiszem, könnyű dolgunk volt abból a szempontból, hogy Dávid már kamasz kora óta a cégben dolgozott, és harminc évesen úgy állt a szervezet élére, hogy annak kulcsemberei nem kérdőjelezték meg a hitelességét. Sem szakmailag, sem mint vezető.”- tette hozzá a cégalapító.

Az alapító több évnyi üzletfejlesztési és vezetési tapasztalattal a háta mögött adta át a céget, melynek során a fő szempont a kapcsolati tőke átörökítése, megőrzése és ápolása volt. A folyamat gördülékenyebbé tételében kiemelt szerepet játszott az az üzleti közösség, amelyben a cég évek óta aktív tagként vesz részt. „Ez egy bizalmi kör, nagyon fontos, hogy ki kit ismer személyesen. Elengedhetetlen, hogy saját kapcsolati tőkét alakítsunk ki. Ebben óriási szerepe van a tudatos üzleti kapcsolatépítésnek, az üzleti közösségnek, ahová heti rendszerességgel járunk. A bizalmon alapuló kapcsolatok segítségével egy lehetőségekkel teli óriási medencébe csobbansz bele.”
Forrás: Ferling