A bioüzemanyag károsabb?
Az etanol alapú bioüzemanyag ártalmasabb lehet, mint a hagyományos benzin. Mark Jacobson, a Kalifornia állami Stanford egyetem légkörkutatója azt modellezte, hogy milyen hatással lenne, ha csak az E-85 nevű - 85 százalék etanol, 15 százalék benzin - kever
2007. április 19. csütörtök 19:31 - Hírextra
Az Environmental Science and Technology című szaklapban megjelent tanulmány szerint az E-85 égése során felszabaduló szén-hidrogének csak növelnék a szmogot és emelkedne a légkör ózontartalma.
Az ózon asztmát és egyéb súlyos légúti betegségeket okoz, az E-85 nyomán növekedő ózonkoncentráció pedig azzal járna, hogy jelentős mértékben növekedne az ilyen betegségekben szenvedők száma, és évi 200 fővel többen halnának meg ezekben, mint a hagyományos üzemanyag használata esetén. Az etanol tehát nem jobb, mint a hagyományos benzin, sőt, inkább károsabb - érvelt a kutató. "Felmerül a kérdés, hogy vajon miért támogatjuk az etanolt és más bioüzemanyagokat, ha nincs is semmi jótékony hatásuk" - jegyezte meg Jacobson a BBC brit közszolgálati műsorszóró társaság honlapján megjelent cikk szerint.
Amerikai mezőgazdászok, környezetvédők, politikusok és az ipar képviselői régóta vitatkoznak azon, hogy mennyi növényi eredetű etanolt kellene előállítani, ehhez mekkora termőterület szükséges és mennyibe kerülne. Abban sem mutatkozik egyetértés, hogy az etanol alapú üzemanyag kellően hatásos fegyver-e a klímaváltozás elleni harcban. George W. Bush elnök tervei szerint az alternatív üzemanyagok, mindenekelőtt az E-85 fogyasztásának támogatásával egy évtized alatt 20 százalékkal kellene csökkenteni a hagyományos üzemanyagok arányát. A környezetvédelmi ügynökség (EPA) becslése alapján ez nagyjából egy százalékkal növelné a szmogot.
Jacobson tanulmánya újabb lökést adott az etanol-vitának. Az AP amerikai hírügynökségnek nyilatkozó Roland Hwang, a természeti erőforrások védelmi tanácsa (NRDC) természetvédő szervezet munkatársa szerint például "Jacobson következtetése rendkívül provokatív. Semmi nem igazolja, hogy hanyagolnunk kellene az etanolt." A szakértő kifejtette, hogy az etanolos üzemanyag révén csökken a szmog kialakulásában kulcsszerepet játszó nitrogénoxid-koncentráció, és üvegházhatású gázokból is kevesebb van az égéstermékben.
Stuart Shales, a nyugat-angliai egyetem biotechnológiai kutatója szerint ugyan nem lenne ésszerű, hogy minden autó etanollal menjen, mert az energiaültetvények túl nagy termőterületet vennének igénybe. A bioüzemanyagok használata azonban 50-60 százalékkal kevesebb széndioxid-kibocsátást okoz a fosszilis üzemanyagokhoz képest. "A tanulmánnyal kapcsolatban pedig felmerül egy másik kérdés is, jelesül hogy vajon valóban olyan sok a légúti bajokkal küszködő beteg Brazíliában is, ahol már a hetvenes évek eleje óta használják az etanolt" - mondta Shales a BBC-nek.
Forrás: MTI