Újabb oktatási vágyálmok
Mindenki számára boldogulási esélyt teremtő közoktatásra van szükség - hangsúlyozta Szüdi János, az Oktatási és Kulturális Minisztérium szakállamtitkára hétfőn Nyíregyházán, az iskolaigazgatók Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei tanévnyitó értekezletén.
2007. augusztus 27. hétfő 13:09 - Hírextra
Az intézményrendszer átalakításának, közte az iskolák összevonásának ennek megfelelően, a gyermekek mindenek feletti tudásszerzési érdekeit kell szolgálnia - jelentette ki a tárca közoktatásért felelős tisztségviselője.
Rámutatott: olyan oktatási rendszerre van szükség, amely versenyképes tudással engedi ki az iskolákból a végzősöket a munkaerőpiacra.
A szakállamtitkár szerint ezt a célt szolgálja az iskolákban elindított teljesítménymérés, amely az intézmények, a pedagógusok munkája mellett a diákok felkészültségéről is számot ad, hogy követhető legyen a fejlődésük, s ha indokolt, sor kerülhessen az oktatási program időbeni változtatására.
Szüdi János a nyírségi iskolaigazgatók tanácskozásán elmondta: a kompetencia alapú mérés egyaránt érdeke az intézményeknek, a fenntartóknak, a diákoknak és a szülőknek.
Az iskoláknak a mutatók alapján önértékelést kell végezniük, s az országos összehasonlítás szerint, amennyiben szükséges, a hiányosságok megszüntetésére változtatni kell oktatási programjukon.
Három év után az iskolafenntartók is megvizsgálják majd, hogy sikeres-e intézményük oktató-nevelő munkája, s ha gond van, azok megszüntetésére intézkedések születhetnek.
A mérés alapján a diákok és a szülők is eldönthetik, hogy érdemes-e az adott intézményben tanulni, vagy sem.
A szakállamtitkár szólt arról is, hogy október 31-ig a középfokú intézményeknek jelezniük kell az általános iskoláknak, hogy a 9. és a 10. évfolyamon tanuló volt diákjaik milyen eredményeket értek el.
A mutatók alapján a szükséges korrekciót elvégezhetik az alapfokú intézmények a hatékonyság javítására.
A Szüdi János az átalakítás foglalkoztatási kérdéseire is kitért, így például arra, hogy a pályázat alapján felvett pedagógusok három, vagy négy hónapos próbaidőt kapnak alkalmasságuk bizonyítására, s bevezetik a gyakornoki rendszert is, hogy a kezdő tanárok minél jobban felkészülhessenek feladataikra.
Forrás: MTI