Most először történt ez meg a világon. Tizenegy évi harc, vizsgálatok sora, ítéletek, fellebbezések, ülősztrájkok után a megbetegedett emberek győztek. Az autók által kibocsátott szennyezés immár nem tekinthető az idők jelének, sorscsapásnak. Pedig nem kis ellenfelekkel álltak szemben, hanem a japán kormánnyal, a tokiói prefektúrával, a tokiói körgyűrűt felügyelő társasággal és főként a hét nagy autógyárral, a Toyotával, a Nissannal, a Nissan Diesellel, a Mazdával, a Mitsubishivel, az Isuzuval és a Hinoval. Ők ugyan a legtisztább dízelmotorokkal szerelik fel autóikat, mégis rákényszerültek, hogy 7,4 millió eurónak megfelelő összeget fizessenek az őket perlő 522 embernek. (Közülük 108-an azóta meghaltak).
Az összeget a tokiói bíróság állapította meg, amely júliusban a betegek javára történt első ítéletek után peren kívüli megegyezést javasolt, s azt a felek elfogadták - írta a Corriere della Sera című olasz napilap.
A hosszú háborúskodás azért sem volt haszontalan, mert a fenti cégek további 20,4 millió euróval finanszíroznak egy programot, amely Tokió minden asztmás emberének ígér segítséget, és különböző technológiai eljárásokkal tovább csökkentik autóiknál a szénmonoxid-kibocsátást.
Pedig a világ második legnépesebb fővárosi körzetében (összesen mintegy 35 millióan élnek itt) a 10 mikrométernél kisebb légszennyező részecskék (PM10) szintje már most sem több - a Világbank adatai szerint - a köbméterenkénti 40 mikrogrammnál. Összehasonlításul: a legszennyezettebb fővárosnak tartott Kairóban ez 169. A német Verkehrsclub augusztusban kiadott egy listát, amelyen az üzemanyag-fogyasztás és szénmonoxid-kibocsátás vonatkozásában legjobbnak számító modellek szerepelnek. Tízből hét japán, köztük van a Toyota Prius és a Mazda Mzr.
A japán kormány és a tokiói prefektúra, valamint a körgyűrűt felügyelő társaság sem úszta meg szárazon. Nekik már 2002-ben 100 ezer eurót kellett kifizetniük fejenként annak a megbetegedett hét embernek, akik a körgyűrűtől kevesebb mint 50 méterre laknak.