Az én személyes hivatásom, miután ennek a kormánynak van és lesz mozgástere, hogy egyetlen társadalompolitikai prioritást kell megjelölni: az iskolának és a kultúrának az ügyét - fogalmazott a miniszterelnök a konferencián.
Hozzátette: ez nem azt jelenti, hogy holnap 100 milliárdokat lehet betenni a rendszerbe, de azt igen, hogy a ciklus második felétől értelmes fejlesztési ügyekre és programokra, pedagógiára, módszertanra, szolgáltatás nyújtására fordítsanak forrásokat. Ebben van mozgástér - mondta.
A miniszterelnök szólt arról, hogy a pedagógusok ma sokszor úgy élik meg: nem kapnak elég támogatást, figyelmet és megbecsülést munkájukhoz. Csak a pénz - ezt 2002 megmutatta - ezt nem oldja meg - közölte, hozzátéve: átalakuló iskolának és pedagógiának együtt kell járnia a javuló anyagi megbecsüléssel.
Ha a pedagógus a nemzet napszámosa marad, ha minden korosztály legjava elkerüli a pedagógusi pályát, akkor baj lesz.
Ebben fordulatra van szükség - hangsúlyozta Gyurcsány Ferenc.
A szabad iskolaválasztásról szólva rámutatott: abból mára lassan "szabad gyermek- és családválasztás" lett. Nem csupán budapesti, hanem már kisvárosi jelenség is, hogy elindul egy nagyon erőteljes és korai differenciálódás, nem a tehetség, a tudás, hanem a társadalmi háttér alapján. Ma a szabad iskolaválasztás döntően a közép- és felső középosztályok olyan privilégiumát teremtette meg, amelyben a közös tudáshoz való könnyebb hozzáférés lehetősége áll elő - mondta.
A szegregáció kérdéséről kifejtette: nem kérdés, hogy elfogadhatatlan, ha gyermek és gyermek között bármilyen alapon különbséget tesznek. De az nem megoldás, ha törvényi erővel "összekényszerítünk" roma és nem roma családokat, ezernyi támogatásra van szükség.
Utalt a napokban megjelenti OECD-felmérésre is, amely szerint a magyar felsőoktatás az OECD államokban egyedülállóan tükrözi vissza a hallgatók társadalmi, családi hátterét. Nincs még egy ilyen ország, ahol ennyire szoros kapcsolat lenne az egyetemre bekerülők, az egyetemi teljesítmény és a családi háttér között - fejtette ki Gyurcsány Ferenc.
A miniszterelnök szerint a magyar oktatási rendszer egésze az elmúlt három évtizedben "egy-két nagyon figyelmeztető jellemvonást" mutat. Ezek között említette, hogy az oktatási rendszer nem segíti a társadalmi különbségek csökkenését, hanem éppen fordítva, megerősíti azokat.
Ágh Péter, a Fidesz országgyűlési képviselője az MTI-nek reagálva azt mondta, hogy miközben a kormányfő arról beszél: baj lesz, ha a tanárok nem kapnak elég megbecsülést, baj lesz, ha elkerülik a fiatalok a pedagógusi pályát, aközben, a kormány intézkedéseinek köszönhetően, 8.223 pedagógus veszítette el állását.
Hozzátette: miközben Gyurcsány Ferenc arról beszél, hogy az iskola és a kultúra ügye nemzeti ügy és sorskérdés, aközben iskolákat zárnak be, 30 milliárdot vontak ki az oktatásból, így átlagosan 21 ezer forinttal kevesebb jut minden óvodásra, iskolára.
Ágh Péter kitért arra is, hogy kormányfő az OECD-jelentésre hivatkozott. A fideszes politikus szerint elkerüli a miniszterelnök figyelmét az, hogy ezen jelentés szerint Magyarországon a legnehezebb azon családok helyzete, akik gyermeküket felsőoktatási intézménybe kívánják járatni.
"Gyurcsány Ferenc és kormánya teljesen érzéketlen a problémákra. Könnyen lehet érzéketlen egy olyan ember, akinek a diplomáját az állam kifizette. Könnyen lehet érzéketlen a tanárok, gyermeket nevelő átlagos szülők helyzete iránt az az ember, aki egy páncélozott luxusautóból indul reggelenként egy rózsadombi villából" - mondta a képviselő