Az Amazon MP3 néven kedden indult zeneletöltő oldalon mintegy 2,3 millió digitális jogvédelem (Digital Rights Management, DRM)-mentes zeneszám közül választhatnak az érdeklődők.
A DRM-nélküli zenéket a felhasználó az eddigieknél sokkal szabadabban használhatja. A másolásvédelem nélküli számokat egyszerre több számítógépre is fel lehet másolni, az Apple iPod-ját és a Microsoft Zune lejátszóját beleértve szinte az összes hordozható médialejátszón meghallgatható dalok akár CD-lemezre is írhatók.
A számokhoz a digitális zeneboltból 89 és 99 cent (158 és 176 forint) közötti áron, a teljes albumokhoz pedig 5,99 és 9,99 dolláros (1064 és 1775 forintos) áron lehet hozzájutni.
A több ezer kisebb, független lemezkiadó mellett a nagy nevek közül a Universal Music Group és az EMI Music szerződött az Amazon.com kereskedőházzal.
Az új elektronikus zenebolt az Apple piacvezető iTunes zeneboltjával vetekszik, amely a másolásvédelem nélküli zenéket némi felárért kínálja.
Bár a DRM segít az illegális terjesztés visszaszorításában, a vásárlókat korlátok közé szorította. Az Apple zeneboltjából vásárolt zenéket korábban csak az iPod-okon lehetett lejátszani, és az Apple lejátszói sem boldogultak a konkurens zeneboltokból származó, DRM-mel védett tartalmakat.
Bill Carr, az Amazon digitális zenei részlegének alelnöke kiemelte, hogy ezentúl a vásárlókra bízzák, hogy mit tesznek a legálisan megvásárolt tartalmakkal.
A Warner Music Group és a Sony BMG Music Entertainment nem egyezett bele, hogy kiadványai az Amazon oldaláról letölthetőek legyenek, és az EMI katalógusának is csak egy része érhető el DRM-mentesen - ismerte el Carr, hozzátéve, hogy az online zenepiacra való belépésükkel az Apple iPod-iTunes kettősének uralmát szeretnék megtörni.
Az Emusic.com is másolásvédelem nélkül kínálja dalait, azonban az Amazonnal ellenétben a legnagyobb lemezkiadókkal nincs kapcsolatban.
Az illegális zenepiac felszámolása érdekében azért a DRM-mentes zenék sem tiszták teljesen, a számokhoz tartozó úgynevezett digitális vízjelbe rögzítik a kiadó adatait és az adott számhoz rendelt egyedi azonosítójelet.
Ez utóbbira az Amazon szerint csak vevőszolgálati okok miatt van szükség, a vevő adatait valamint a vásárlás módját nem tartalmazzák. Az Apple iTunes boltjából származó DRM-mentes dalokba azonban a vásárló felhasználói neve is belekerül.