2024. november 23. - Kelemen, Klementina

Nem elég a figyelmeztetés, büntetni kell!

Nem elég a figyelmeztetés, büntetni kell, ha nem használja az autó sofőrje, vagy utasa a biztonsági övet - ezt az uniós ajánlást alkalmazták a legutóbbi, szeptember közepén Magyarországon is megtartott nemzetközi közlekedés-biztonsági ellenőrzésen is.
2007. október 3. szerda 13:02 - Hírextra
Gégény István alezredes, az Országos Rendőr-főkapitányság Közlekedésrendészetének szakreferense a Független Hírügynökségnek elmondta, hogy a szeptember közepén, a TISPOL szervezésében lezajlott tartott 19 uniós ország vett részt. Összesen 96056 autós nem használt biztonsági övet, közülük 4116 volt gyerek - nekik gyermekülésük nem volt. A legutóbbi, februári ellenőrzéskor 125ezer ember nem kapcsolta be az övet, közülük 4000 gyereknek nem volt gyerekülése. Hollandiában egyetlen olyan embert sem találtak, aki nem használta volna a biztonsági övet.

Gégény István elmondta, hogy a szeptemberi ellenőrzések összesítésekor a nemzetközi szervezet nem kérte az ellenőrzött autók számát, csak azokat, ahol hibát találtak, így arról most nem készült kimutatás, hogy hány autóst ellenőriztek összesen. Magyarországon egyébként a szeptemberi három napos ellenőrzésen 2742 embernél nem volt bekapcsolva az öv, vagy nem volt gyerekülés - utóbbi összesen 176 gyereknél. A felelősség ilyenkor természetesen a felnőttet terheli - tette hozzá Gégény István.

A biztonsági övek használatát elemző legfrissebb, idei felmérés szerint Magyarország ebben a tekintetben az utolsók között van. Itthon körülbelül a sofőrök fele használja az övet. A legjobbak: Franciaország, Németország és Málta, ahol a sofőrök több, mint 95 százaléka, valamint Svédország, Norvégia, Nagy-Britannia és Hollandia, ahol kilencven százalékuk használja a biztonsági övet.

Az uniós szervezet nem ajánlja azt a gyakorlatot, hogy az öv hiánya miatt - mint legtöbbször Magyarországon is - csak figyelmeztetést kapjon a sofőr, vagy az utas. Ezért a mostani akcióban már minden öv nélküli sofőrt és utast megbüntettek a rendőrök itthon is. Ennek a magyarországi felső határa 10ezer forint a helyszínen, vagy ha nem ismeri el a felelősséget a sofőr és szabálysértési eljárás indul, akkor 30ezer forint.

Gégény István elmondta, hogy az öv használatát elmulasztókat két tévhit vezérli: egyrészt, ha lassan megy, úgysem lesz baja. Ez nem igaz, mert a statisztikák szerint 50 kilométeres óránkénti sebesség alatt balesetben 279 sofőr halt meg - ez majdnem fele az összes halálos balesetben meghalt sofőr számának. Ráadásul 218-an ebből nem használtak övet.
A másik tévhit, hogy hátul nem kell öv. Ez sem igaz, mert a baleseteknek a hátsó üléseken ülők gyakran szenvednek súlyos koponyasérülést, ha valaki középen ül, akár ki is repülhet az autóból egy komolyabb ütközésnél.

A TISPOL következő akciója egyébként október 9.-10.-11.- én lesz. A "Mermaid" - Sellő - elnevezésű akcióban a teherautókat ellenőrzik majd.
Forrás: FH
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Bűnügy témában
Ön mivel büntetné a halált okozó ittas vezetést?
Azzal amit okoz: halállal
Életfogytiglan
Tíz lév letöltendő
Néhány év elég
Jogosítvány örökös elvétele
Nem büntetném
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását