Jelenleg a herendi porcelán, a Pick szalámi, a tokaji bor, az Unicum, a halasi csipke és a Pető-módszer a tagja a Hungaricum Clubnak (HC) - olvasható a cikkben.
"A hungarikum minősítés eszmei értéke jelentősen devalválódott, értéktelenedett az utóbbi években" - vélekedett a lapnak nyilatkozva Kiliti Zsuzsanna, a Halasi Csipkeház igazgatója, akinek cége szintén tagja a HC-nak.
A titulust egyre több, kevésbe nívós termékre is ráaggatják, s ez a tendencia az utóbbi években fel is erősödött. A nemzetközi kereskedelemben azonban - ha egyáltalán eljutnak addig - ez a megjelölés súlytalanná válik. Kiliti Zsuzsanna például - mint közölte - nem tudná megmondani, hogy járt-e bármiféle gazdasági előnnyel az, hogy a halasi csipke tagja lett a HC-nak.
A hungarikum megjelölés értéktelenedésével Kiss László, a Tokaj Kereskedőház Zrt. igazgatója is egyetértett. A lapnak nyilatkozva kifejtette: ez az elnevezés ma a magyar piacnak szól, és szinte mindenki gazdasági előnyöket remél tőle. Arra, hogy valóban van-e hatása a forgalomra, úgy válaszolt, hogy a határok ugyan kinyíltak az európai uniós tagságunk óta, ám hogy a tokaji hungarikum, és emiatt keresnék jobban, azt nem érzik.
Rendkívül fontos lenne egy olyan állami szervezet felállítása, amely viszonylag jól körülhatárolható szabályok segítségével meghatározná, hogy mely termékek viselhetik a hungarikum elnevezést - mondta a Népszabadságnak Demeter Csaba, a Demeter Pincészet Kft. tulajdonosa.