2024. november 26. - Virág

A vezető nélküli autó betartja a KRESZ-t

Önnavigáló - vezető nélkül, a közlekedési szabályokat is betartva haladó - terepjárót fejlesztett ki és tesztelt az amerikai Oshkosh Truck vállalat.
2007. október 9. kedd 07:00 - Hírextra

A TerraMax névre keresztelt jármű prototípusát - amely a Pentagon megrendelésére készült - sikeresen tesztelték. A terepjáró gond nélkül teljesítette első próbaútját: megtette az előre beprogramozott útvonalat, elérte célját, közben megállt az útkereszteződésekben, megadta az elsőbbséget, igaz, egyelőre nem valódi forgalomban, csak a gyártó tesztpályáján. Megfigyelők úgy fogalmaztak: a kocsi olyan pontosan kerülte ki az útjába kerülő akadályokat és más, emberek által vezetett járműveket, mintha egy valódi sofőr ült volna a volán mögött.

Az amerikai védelmi minisztérium elképzelése szerint a jól megtermett terepjáróra hasonlító 12 tonnás TerraMax lehetne a jövőben a hadsereg szárazföldi csapatszállító járműve.

Joaquin Salas, az Oshkosh szóvivője rámutatott: a sofőrök kiiktatása révén csökkenteni lehetne a csapatok mozgatásához szükséges emberek számát, és az ellenséges területeken, például Irakban kevesebb katona életét kellene kockáztatni. A korábban a haditengerészetnél szolgált Salas "csodálatos technológiának" nevezte a fejlesztést: a TerraMax lézeres érzékelők, a legkorszerűbb kamerarendszer és globális helyzetmeghatározó segítségével tájékozódik.

A washingtoni kongresszus 2001-ben határozott arról, hogy a szárazföldi haderő minden harmadik harcjárművének 2015-re vezető nélkül kell mozognia. A tervek szerint így több katona tud majd például térképolvasással vagy terepfelderítéssel foglalkozni. Távlatilag teljesen üres járművek mozgatása, áttelepítése is lehetővé válthat.

A Pentagon tudományos fejlesztési szárnya, a DARPA egy sor céget bízott meg a megfelelő jármű kikísérletezésével. Az Oshkoch egyike annak a 35 cégnek, amelyik vállalta az önnavigáló kocsik megtervezését és a prototípus legyártását. A korábbi tesztek állítólag lehangoló eredménnyel végződtek.

Sebastian Thrun, a Stanford Egyetem számítógép-tudományi professzora - aki szintén ezen a projekten dolgozik - úgy látja: nem csak a Pentagon tenderének a megnyeréséről van szó, hanem általában a közúti közlekedés biztonságosabbá tételéről is.

Elemzők szerint még éveknek kell eltelni, mire szóba jöhet önnavigáló járművek hadrendbe állítása.

Forrás: MTI
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Tudomány témában
Ön szerint mi okozta a koronavírust?
Egyszerű véletlen
Az állatok és emberek közt megnövekedett találkozásszám
Kína terjesztette gazdasági előnyökért
Trump áll mögötte
Nem tudom, de nem lehet véletlen
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását