A folyam magyar szakaszának átalakítása mintegy 65 milliárd forintba kerülne. A 2009 és 2013 között zajló kivitelezés kotrási munkálatokat, vezetőművek, kőszórások kialakítását, sarkantyúk építését, s néhol mederanyag visszatöltését foglalnák magukban.
Az Európai Bizottság még 2003-ban kezdeményezte a kontinens közlekedési helyzetének, beleértve a vízi szállítás, utazás helyzetének javítását. Az elképzelések között kiemelt helyen szerepelt a Duna teljes szakaszának hajózhatóvá tétele, a megfelelő vízmélység biztosítása, melyre jelentős forrásokat szánnának.
Zöldszervezetek azonban hevesen ellenzik a beavatkozást. Szerintük állatfajok élőhelyei kerülnének veszélybe, sőt, az átalakítás akár jóvátehetetlen károkat is okozhat. A civilek kotrás helyett a hajók átalakítását, korszerűbb, kisebb merülésű uszályok üzembe helyezését javasolják - olvasható a baranyai napilapban.