A frankfurti pénzintézet KKV-szektorra specializálódott részlege, a Commerzbank-Mittelstandsbank által készíttetett kutatásból kiderül, hogy míg a 2,5 millió euró alatti éves árbevétellel rendelkező cégek további 23 százaléka lát esélyt a nemzetközi megmérettetésre, addig 24 százalékuk a jövőben is kizárólag a belső piacra koncentrál. A „Középvállalatok – növekedés a nemzetközivé váláson keresztül” címet viselő tanulmányt a TNS Infratest 4000 érintett vállalkozás megkérdezésével készítette, és a legjelentősebb ilyen jellegű projektek közé tartozik Németországban.
Majdnem minden negyedik német cég megelégszik a hazai piacával
A német vállalkozások csak abban az esetben gondolkodnak el a nemzetközi piacra történő kilépésről, ha legfontosabb ügyfeleik, illetve vásárlóik már megtették ezt a lépést, és ugyanezt várják el, sőt egyes esetekben meg is követelik beszállítóiktól és partnereiktől. „Nálunk a cégek gyakran nem gondolkoznak geostratégiai módon” – értékeli a németországi helyzetet Martin Blessing, a Commerzbank AG igazgatósági tagja. „Inkább sodródnak a nemzetközi hullámmal, mintsem a nemzetközivé válás motorjai lennének.” E magatartást nem lehet arra visszavezetni, hogy a cégek nem tartanák minőségileg versenyképesnek termékeiket. A megkérdezettek 88 százaléka mondta azt, hogy a „made in Germany” továbbra is minőségi garanciának számít.
Más kihívásokat illetve nehézségeket azonban túlértékelnek a német KKV-k. A megkérdezettek 72 százaléka azért habozik kilépni a nemzetközi piacra, mert a jogbiztonság terén lát hiányosságokat. Hozzávetőleg ugyanennyien (73 százalék) bizonytalankodnak azért, mert úgy gondolják, hogy nem ismerik eléggé a külföldi célpiacokat. A gyakorlatban azonban a külföldön terjeszkedő cégeknek csupán mintegy fele (54 illetve 52 százalék) találkozott ilyen problémával. Kizárólag a szellemi termékek védelme esetében találkozik a vélekedés a valós helyzettel: a megkérdezettek 28 százaléka tart ilyen problémáktól és a 27 százalékuknak valóban akadt is gondja a plágiumokkal.
„Már-már úgy tűnik, hogy a német cégek a saját bátorságuktól tartanának” – véli Martin Blessing. „Magától értetődik, hogy a sikeres külföldi tevékenységet meg kell előznie a lehetőségek és a veszélyek józan mérlegelésének. Ugyanakkor ennek alapvetően azt kellene szolgálnia, hogy miként lehet a lehetőségekkel élni, és nem azt, hogy miként lehet a kockázatot elkerülni.”
Az ötletek gyors megvalósítására van szükség
Másfelől viszont a megkérdezett vállalatok mintha nem lennének tisztában azzal a veszéllyel, hogy az együttműködésen alapuló „nemzetközi karrier” miatt elveszthetik vezető pozíciójukat a gyártástechnológia, a know-how területén. Csak 19 százalékuk tudja elképzelni, hogy partnereik utánzásra illetve ötleteik „ellopására” készülnének. A globális játékosok azonban – akik árbevételük több mint felét a nemzetközi piacokon realizálják és ezáltal kellő tapasztalattal rendelkeznek – szkepticizmussal tekintenek a nemzetközi partnerségekre, 36 százalék a rossz élménnyel rendelkezők aránya. Szinte teljesen egybehangzó véleményük szerint a másolatok elleni harcban az egyetlen hatékony eszköz az ötletek gyors megvalósítása termékek illetve piacképes szolgáltatások révén. A védjegy és a szabadalmi oltalom csak 62 százalék szerint alkalmas arra, hogy a versenytársakat távol tartsák maguktól. „A németországi cégek régen felismerték, hogy a gyorsaság versenyelőnyt jelent” – állapítja meg Martin Blessing. „Mégis ez a KKV-k Achilles-sarka. A túlságosan hosszú megvalósítás jelenti a központi problémát az innovációk piacra dobásakor.”
Magyarországon a Commerzbank aktív támogatást nyújt a KKV-knak
A pénzintézetek oldaláról nagyobb támogatást látnának szívesen: a megkérdezettek 38 százaléka véli úgy, hogy számlavezető bankjuk nincs felkészülve eléggé a nemzetközivé válás kihívásaira. „A vállalkozások erős bankok után kiáltanak, akik szükség esetén védelmezően az ügyfeleik elé állnak. Különösen a ’kisebb’ ügyfelek igénylik, hogy komolyan vegyék őket” – ismeri el Martin Blessing is. Ezt a kihívást a Commerzbank AG komolyan veszi, és igyekszik a világ minden fontosabb piacán megfelelni az ügyfél-elvárásoknak. Ezért jelenleg erőteljesen fektet be a nemzetközi hálózat kiszélesítésébe, jelenleg 42 országban áll ügyfelei rendelkezésére.
Magyarországnak hagyományosan Németország a legfontosabb kereskedelmi partnere, ezért Németország második legnagyobb bankja, a Commerzbank AG immár közel másfél évtizeddel ezelőtt leányvállalatot alapított Budapesten, amely azóta is nagy megelégedésre szolgálja ki többek között azokat a német cégeket, amelyek Magyarországon folytatnak üzleti tevékenységet. A magyar piac ágazatspecifikus ismerete, valamint az a tény, hogy a Commerzbank nem a tranzakciókra, hanem a hosszú távú kapcsolatra épít, az ügyféllojalitásban kifizetődött. „Személyre szóló megoldásainkon és szakértő pénzügyi tanácsadásainkon túl a piaci igényekre szabott speciális akcióink, mint például a németországi KKV-ügyfeleink részére kínált, akár 2 000 eurós értéket is elérő, a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamaránál beváltható tanácsadói utalvány (voucher) számos olyan érdeklődő figyelmét is Magyarországra vonta, akik csak később, vagy egyáltalán nem is akartak Magyarországra jönni” – mondta Lovas Emese, a Commerzbank Zrt. üzletfejlesztési igazgatója.
A Commerzbank szoros kapcsolatot alakított ki a magyar piacon tevékenykedő és a KKV-k érdekeit képviselő intézményekkel. Kiemelendő ezek közül a GKM hatáskörében működő, Magyar Befektetési- és Kereskedelemfejlesztési Kht. (ITDH), amely állami eszközökkel támogatja a KKV-k külpiaci kapcsolatait, ezen belül természetesen a német vállalkozókkal folytatott együttműködéseket. „Az ITDH céges adatbázisa és az egész országra kiterjedő regionális képviseleti hálózata biztosítékul szolgál a megfelelő üzleti partner megtalálásához” – fűzte hozzá Kárpáti Sándor, az ITDH ügyfélszolgálati vezetője. A Németországból induló és oda irányuló üzleti elképzeléseket az ITDH külpiaci hálózata is segíti a berlini, mücheni, düsseldorfi és stuttgarti irodáin keresztül.
A Commerzbankról
A Bankot 1870-ben alapították Hamburgban, ma székhelye Frankfurt am Main. A Commerzbank Csoportot 638,2 milliárd eurós mérlegfőösszegével a világ 50 legnagyobb pénzintézete között tartják számon. 35 ezer munkatársa világszerte 42 országban több mint 8 millió ügyfelet szolgál ki.
A Commerzbank a német-magyar külkereskedelemben több mint 50 éve játszik meghatározó szerepet. Röviddel a rendszerváltás után, 1991-ben képviseleti irodát nyitott Magyarországon, majd a régióban elsőként és egyedülálló módon 1993-tól már a Commerzbank AG 100%-os leányvállalataként kínálja magas színvonalú, teljes körű pénzügyi szolgáltatásait. Rugalmas és modern szolgáltatásokat kínál a számlavezetéstől kezdve a különféle hitelkonstrukciókon át a faktorálásig. Mindezt személyes banki tanácsadók és szakértők segítségével, egyedülálló gyorsasággal.
A Commerzbank Zrt. frankfurti anyabankjának (Commerzbank AG) több mint 130 éves tapasztalatára, valamint több mint 15 éves magyarországi működésének sikereire alapozva prémium szolgáltatásait nemcsak a nagyvállalatok, és önkormányzatok számára nyújtja, hanem ezt kedvező feltételekkel elérhetővé teszi a kis- és középvállalatok számára is. Valós ügyféligények alapján alakította ki számlacsomagjait, melyek közül az KKV ügyfelek profilra szabottan választhatják ki az igényeiknek leginkább megfelelőt.