(Vas)útban van pár szárnyvonal - nincs pénz rájuk
Gazdasági és Közlekedési Minisztériumban (GKM) már korábban eldöntötték, mely járatokra nem rendelik meg a szolgáltatást a MÁV-tól. A 21 vonalat körülbelül 700 kilométer hosszan érintő megszüntetésről az érintett önkormányzatok semmilyen értesítést sem ka
2007. október 16. kedd 18:56 - Hírextra
A Mozdonyvezetők Szakszervezete hétfőn tiltakozó levelet küldött a gazdasági és közlekedési tárcához, hogy egyeztessenek velük a vonalak sorsáról, és követelik, hogy ennek elkezdéséig függesszék fel a mellékvonalak bezárására tett előkészületeket. Az érdekvédők szerdán soron kívüli testületi ülésen tárgyalják meg, milyen lehetőségeik vannak a mellékvonalak ügyében.
A személyszállítást végző MÁV Start Zrt. e hét csütörtökére vagy péntekére ígéri a december 9-e és 2008. március 13-a közti időszakra érvényes téli menetrend nyilvánosságra hozatalát, így azt, mely mellékvonalakon nem fognak járni a továbbiakban a vonatok. Addig semmilyen információt sem közölnek - mondta el Balogh-Fazekas Anita szóvivő. Azt sem tudta megmondani, mekkora összegre köt személyszállítási szolgáltatási szerződést a céggel a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium. A tárca, a MÁV, és a MÁV Start között jelenleg is zajlik az egyeztetés a végleges menetrendről - tette hozzá a szóvivő.
A Független Hírügynökség úgy tudja, hogy a menetrend előkészítésére vonatkozó írásos utasításában a GKM 10 százalékos kínálatcsökkentést rendelt a MÁV Start Zrt.-től.
Az elmúlt hetekben világos volt, hogy a GKM-ben már eldöntötték, hol fog - hivatalosan - szünetelni a személyszállítás. Legalábbis erre a következtetésre jutott a Vasutas Települések Szövetségének elnöke, Mezőhegyes polgármestere. Csanádi István a Független Hírügynökségnek elmondta, hogy a hétfőn a dél-alföldi régióban tartott egyeztetésen semmi konkrétumot, tervet sem ismertettek velük a MÁV delegáltjai, akiknek döntési felhatalmazásuk sem volt. Ugyanezt a tájékoztatást kapta a többi régióban lezajlott tárgyalásokról - mondta Csanádi István.
A hivatalosan üzemszünet a közlekedés végleges megszűnésével egyenértékű. A magukra hagyott pályák mellől minden használható színesfémet, és más értéket azonnal el fognak lopni, mert az őrzésre nincs pénz - mondta Csanádi István.
Az már késő tavasszal prognosztizálható volt, hogy a márciusban végrehajtott, 14 vonalat érintő leállás után folytatódni fog a személyszállítás karcsúsítása. Április közepén kiadott közleményében a GKM leszögezte, hogy folytatja a vasúti reformot a MÁV hatékonyabb, versenyképesebb működése érdekében. Október elején pedig Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter kijelentette, hogy a "hatékonyságot szem előtt tartó, a pazarlást felszámoló, utasbarát" menetrendi javaslat benyújtására szólítja fel a MÁV-ot. Azt is megismételte, hogy a MÁV Start létrehozásával középtávon nullszaldós eredmény a cél. A 2008-as állami költségvetési javaslatból aztán egyértelművé vált, hogy a GKM az idei 111,6 milliárdos tőkeemelés után jövőre nem szán pénzt a veszteséges MÁV tőkehelyzetének javítására.
A december 9-étől várhatóan megszűnő vonalak: Almásfüzítő-Esztergom, Körmend-Zalalövő, Balatonmáriafürdő-Somogyszob, Mezőfalva-Paks, Börgönd-Sárbogárd, Godisa-Komló, Pécs-Pécsvárad, Villány-Mohács, Balassagyarmat-Ipolytarnóc, Szilvásvárad-Putnok, Abaújszántó-Hidasnémeti, Tiszafüred-Karcag, Sáránd-Létavértes, Mátészalka-Csenger, Tiszalök-Ohat-Pusztakócs, Újszeged-Mezőhegyes, Mezőhegyes-Battonya, Mezőhegyes-Orosháza-Szarvas, Kisszénás-Kondoros, Vésztő-Kőrösnagyharsány, Szentes-Orosháza.
Forrás: FH