Bár egyre több a hazai autópályákon a fix traffipax, igazi áttörést a gyorshajtások visszaszorításában az jelentene, hogyha megvalósulna az objektív felelősségvállalás - mondta a Független Hírügynökségnek Óberling József, az Autópálya Rendőrség parancsnoka. Azaz nem lehetne kibújni a felelősség alól: ha lefényképezik a kocsit gyorshajtás közben és nem sikerül beazonosítani a sofőrt, a tulajdonosnak mindenképp fizetnie kellene. Az ezredes szerint ha ez megvalósul, akkor váltanák be a milliókért kihelyezett traffipaxok az autópályákon a hozzájuk fűzött reményeket.
A mostani tapasztalatok ugyanis azt mutatják, hogy az autósokat nem rettenti el különösen a tudat, hogy például az M1-es autópályán 20 kilométerenként vannak kint olyan dobozok, amelyek bármelyike sebességmérőt rejthet. Óberling József emlékeztetett, hogy az első négy dobozt még tavaly év végén tették ki a sztrádára, két traffipaxot pedig folyamatosan cseréltek benne. Az első időkben még napi 3-4000 autóst mértek be a készülékek, egy-két hónap elteltével ez csökkent napi 200 körülire. Bár nyár végén újabb négy doboz került ki az autópálya mellé, ez nem jelentett változást, most is ugyanúgy napi 200 gyorshajtót fotóznak le.
A parancsnok elmondta azt is, hogy a rendőrség megállapodott az Állami Autópálya Kezelő Zrt-vel és a közlekedési tárcával, így - reményeik szerint - még az év végéig az M0-ás körgyűrűre is kikerül öt fix traffipax. Ez az út ugyanis az egyik legveszélyesebb hazánkban: halálos baleset ugyan ritkán történik, napi négy-öt karambol bekövetkezik, emiatt pedig a közlekedés gyakorlatilag megbénul. Óberling József szerint azonban ezeknek a műszereknek is akkor lesz komoly hatásuk, ha megvalósul az objektív felelősség.
A tervek szerint még idén kerültek volna az M7-esre is fix sebességmérők, ez azonban átcsúszik a jövő évre. Óberling József szerint a körgyűrű beruházása nagyobb lépés.