Diana halála csak egy jó üzlet volt?
A Diana hercegnő és barátja, Dodi al-Fajed életét követelő párizsi autóbaleset helyszínére elsőként érkezett fotós annak idején, 1997. augusztus 31-én 300 ezer fontért (mai árfolyamon 108 millió forint) adta el a The Sun című brit bulvárlapnak a drámáról
2007. október 31. szerda 06:40 - Hírextra
A vizsgálatot folytató bíró megismerkedhetett annak a beszélgetésnek a szövegével, amelyet Kenneth Lennox, a The Sun fotóigazgatója folytatott a Channel 4 brit televízióban, beszámolva arról, hogy "kissé pánik-hangulatban" felhívta őt Romuald Rat fotós.
"A francia fotós elmondta, hogy felvételei vannak Diana hercegnőről, akit autóbaleset ért és ezeknek angliai exkluzivitását hajlandó 300 ezer fontért átadni a lapnak. Azt mondta, hogy a baleset súlyos. Úgy tűnik, Dodi igen súlyosan megsebesült, Diana pedig csak nagyon könnyen" - mondta Lennox.
"Nem vesztegettem az időt. Látnom kellett a felvételeket, de ami a megvásárlásukat illeti, elvben igent mondtam" - tette hozzá, megjegyezve, hogy két fotóról volt szó.
Az egyiken a walesi hercegnő látszott a hátsó ülés előtt a kocsi szőnyegén összekuporodva, háttal a nyitott ajtó felé és egy vércsíkkal az arcán. A másik felvétel egy orvost mutatott, aki oxigénmaszkot helyezett el.
Ez a két felvétel nem szerepelt a Rat-tól közvetlenül a baleset után a rendőrség által elkobzott filmen. Stéphane Darmon, a fotós motorosa szerint, aki hétfő óta videotelefonon tesz tanúvallomást az esetet vizsgáló bíró számára Párizsból, Rat-nak lehetett ideje arra, hogy a negatívot még letartóztatása előtt átadja egy másik lesifotósnak.
A keddi tanúskodás során a balesetben szintén meghalt gépkocsivezető, Paul Henri ügyvéde, Richard Keen igyekezett kétségbe vonni Darmon szavahihetőségét, különösen vallomásának azzal a részletével kapcsolatban, amely szerint a hercegnő kocsija még a baleset előtt elhúzott tőle és ők a fotóssal már csak az Alma-híd alagútjában bekövetkezett baleset után érték utol.
Az egyik ügyvéd megkérdezte Darmont, hány százalékot kap a motoros a fotó honoráriumából, amire Darmon azt felelte, hogy nem is tud mit válaszolni, "én senki vagyok, csak egy motoros". Keen szerint viszont Darmonnak sokkal aktívabb szerepe volt a balesetben.
A Fajed-család ügyvédei szintén vitatták a motoros tanúvallomását, szembeállítva azt más tanúk korábbi beszámolóival, amelyek szerint a hercegnő kocsiját motorosok egész serege követte közvetlen közelből, vagy éppen mellette az ütközés előtti percekben.
Darmon ragaszkodott ahhoz, hogy óvatosan vezetett, nem vállalt kockázatot, miközben egész nap követték Diana hercegnőt. A vallomását vitató ügyvédek szerint viszont a motoros feladata éppen az volt, hogy közel maradjon a hercegnő autójához, egy jövedelmező fotó reményében.
A vizsgálat október 2-án kezdődött a londoni Felső Bíróságon és hat hónapig is elhúzódhat. A hivatalos cél az "erőszakos és megmagyarázatlan elhalálozás" körülményeinek kiderítése. A vizsgálat nem pert jelent, az eljárásnak nincs vádlottja és nem végződik ítélettel.
A Scotland Yard, a brit rendőrhatóság 2006 decemberében a hivatalos nyomozást azzal zárta le, hogy gyorshajtás miatt következett be a karambol, és felelős érte Paul Henri is, aki túl sokat ivott.
Dodi apja, az egyiptomi származású Mohamed al-Fajed milliárdos viszont meg van győződve arról, hogy a pár összeesküvés áldozata volt. Fia ugyanis, hangoztatja, a baleset estéjén akarta nőül kérni Dianát, márpedig a brit királyi ház nem akarta, hogy a trónöröklés sorrendjében második helyen álló Vilmos herceg édesanyja egy muzulmán felesége legyen.
Forrás: mti