Indul a Las Vegas-i tuningfesztivál
Elkezdődött Las Vegasban az idei észak-amerikai tuningshow, a SEMA. A rendezvényen elsősorban amerikai cégek munkáit csodálhatjuk meg, akik azonban nem csak a hazai modellekre korlátozták tevékenységüket, így külföldi márkákat is találunk szép számmal.
2007. október 31. szerda 15:38 - Hírextra
Még szinte ki sem heverte a szaksajtó a Tokiói Autószalon körüli felfordulást, máris néhány ezer kilométerrel odébb kell terelniük a figyelmüket, hiszen idén sem marad el az észak-amerikai speciális felszerelések és tuningelemek szemléje, a SEMA. A Las Vegasban megrendezett kiállításból érhető okokból a hazai tuningmesterek veszik ki leginkább a részüket, különleges amerikai modellekből senki nem fog hiányt szenvedni. A Ford (pontosabban a vele foglalkozó cégek) például legalább 25 autót fog kiállítani, méghozzá a paletta egyik végéről a másikig, korhatárra való tekintet nélkül. Utóbbival az 1967-es Ford Mustangra utalunk, melyet a Classic Design Concepts álmodott meg. A Flashback névre hallgató modellt bárkinek elkészítik, aki az alapot szolgáltatja, méghozzá a legmodernebb alkatrészek felhasználásával, három teljesítményszinten, melyek közül a legerősebb egy 5,4 literes 600 lóerős kompresszoros V8-ast takar. A retró ugyan nagy divat, de az Egyesült Államokban talán még népszerűbbek a pick-upok, ezért ilyenekből is láthatunk jó párat. A kék oválosok például a 390 lóerős motorral szerelt, 20 colos felniken gördülő Sport Trac Adrenaline-nal kívánják lenyűgözni a közönséget, de nem kell félteni a konkurenseket sem, elég csak ránézni a Dodge Dakota MX Warriorra, a Dodge Ram BFT-re, a kereken 500 lóerős, vontatási célokra kiválóan alkalmas Toyota Tundra TRD-re, a 6,6 literes motorjának köszönhetően több, mint 800 Newtonméteres nyomatékkal rendelkező, hosszú nevű Chevrolet Country Music Silverado 3500 HD Crew-ra, vagy a baseball-rajongóknak szánt, platóról kihajtható plazmatévével felszerelt Chevy Major League Baseball Silverado-ra.
A tengerentúlon még mindig érvényben van a "Minél nagyobb, annál jobb elv", mi sem bizonyítja ezt jobban, hogy a kiállítók standjain rengeteg szabadidőautót és terepjárót találni. A szerényebb vonalat képviseli a Buick Enclave Urban CEO Edition, már ha lehet szerénynek nevezni egy 24 colos felnikkel szerelt hófehér SUV-ot, ám még ez is eltörpül a hatalmas Chevrolet Suburban HD Z71 mellett, ami a változatosság kedvéért 4,5 literes dízelmotort kapott. Az előbb említett Chevy-t is csak addig találjuk nagynak, amíg el nem érünk a Hummer felségterületéhez, akik ezúttal sem hazudtolták meg önmagukat. A modellcsalád jelenleg legkisebbje, a H3-as ezúttal R-változatban volt jelen, melynek orrába egyenesen a Corvette Z06-ból érkezett az erőforrás, a H3R sofőrje tehát 500 lóerővel gazdálkodhat. A 35 col átmérőjű gumik mellett 6 darab kiegészítő fényforrást is kapott a Hummer, így a legsötétebb éjszakában sem bolyongunk vakon az erdőben. A H3R ugyan csak egy koncepció, de ha elég nagy az érdeklődés, akkor egy kisebb sorozatot készíthetnek belőle. Hasonló sorsra juthat a H2 Safari is, amelynek az utastere lehet képes a bámészkodók elvarázsolására. Elsősorban nem a helykínálat miatt, hanem a felhasznált anyagok láttán érdemel elismerést az autó, az ízléses bőrrel, fémmel és fával borított belső bármilyen igényt képes kielégíteni. További érdekesség, hogy a vászontető teljes hosszában elhúzható, így a szabadság érzése is adott a H2 Safariban.
Olyan autókat is lehet azért a SEMA-n látni, amikkel nálunk Európában is könnyedén kapcsolatba kerülhetünk, legalábbis az alapmodellekkel. Az Amerikában Saturn Astra néven forgalmazott Opel Astra az OPC-kivitel után már nem okoz túl nagy meglepetést, különleges fényezése és az utastérben használt anyagok miatt viszont látvány szempontjából igen erős a kocsi. Mindezen felbuzdulva azért nem érdemes kihívni egy OPC-tulajdonost, mivel a Tuner Conceptben egy 1,8 literes motor dolgozik, amely csak 160 lóerővel látja el gazdáját. Szintén nem erejével hódít a Hyundai Elantra Touring "Beach Cruiser" Concept, melyet mint azt neve is mutatja, a tengerpartokon sok időt eltöltő fiataloknak szánják a koreaiak. A nálunk i30 néven forgalomba kerülő Elantra látványos narancssárga-lila kombinációjú fényezést kapott, csomagterét pedig teljesen kitöltik a hangszórók és erősítők, így a szabadban is lehet nyugodtan zenét hallgatni. Látvánnyal és motorerővel egyaránt el van látva viszont a Suzuki SXForce, az SX4 Sedan alapjaira épített sportkocsi. Fekete 18 colos felnijei, 245/40-es gumijai, a 355 mm átmérőjű féktárcsák és a motorháztetőre vágott légbeömlő egyértelművé teszik, hogy ez nem egy 1,6-os változat. Bizony nem is, az SXForce kétliteres turbómotorja ugyanis 250 lóerőre képes, így tényleg szükség lehet arra a méretes hátsó szárnyra.
A kiállítás legérdekesebb darabja címet a Pontiac standján álló Solstice SD-290-nek adhatnánk, az együléses sportkocsi ugyanis tisztán élményautó kíván lenni. Kétliteres közvetlen befecskendezéses Ecotec turbómotorja 290 lóerőt ad le, és bár adatokat nem közeltek, biztosan könnyedén mozgatja a kicsi karosszériát. A sofőr jobban teszi, ha bukósisakot is felvesz, mivel szélvédő, tető vagy oldalablakok nem védik meg a természettől - az élmény viszont annál nagyobb lesz.
Forrás: A5.hu