2024. november 21. - Olivér

Gázártámogatás: megéri csalni?

November 1-től igényelni lehet a jövő évre vonatkozó gázártámogatásokat, de megéri megvárni az igényléssel az újévet, mert a nyugdíjminimum növekedése miatt 2008-tól már kedvezőbbek lesznek a támogatási sávhatárok. Összeállításunkban a gázártámogatási ren
2007. november 7. szerda 16:00 - Pór Károly

Új támogatási rendszer

Idén januártól megváltozott a gázártámogatási rendszer. 2007-ig az állam biztosította, hogy minden fogyasztó olcsón, jóval a világpiaci ár alatt juthasson hozzá a gázhoz. Az árak 60 százalékát viselte korábban a lakosság, 40 százalékot pedig az állam. A támogatás mértékében nem volt különbség a fogyasztók között, abból mindenki egyformán részesült.

Az új támogatási rendszer más alapelvekre építkezik. Az állam már nem közvetlenül a gáz árát támogatja. A gáz világpiaci árát teljes mértékben a fogyasztóra hárítja, viszont hozzájárul a költségekhez. A támogatás mértéke jövedelemarányos, vagyis az adott háztartás egyfőre jutó jövedelmétől függ. Minden olyan háztartás jogosult támogatásra, ahol az egy személyre jutó nettó jövedelem alacsonyabb, mint az öregségi nyugdíjminimum - ami idén 27 130 forint - három és félszerese (ez idén 94 955 forint). Ennek értelmében a 3 millió gázt használó háztartásból mintegy kétmillió család részesül állami gáz- vagy távhőtámogatásban. Fontos kiemelni, hogy a számítás alapját képező nyugdíjminimum jövőre már 28460 forint lesz, ezért aki csak januárban adja le az igénylését az jobban jár, hiszen akkor már fölfelé módosulnak a támogatási határok (úgy, ahogy az majd lejebb olvasható).

A támogatások kiszámolása

A támogatások kiszámolása fogyasztási egységek alapján történik, de egy személy nem minden esetben felel meg egy fogyasztási egységnek. Azért nem, amiért egy négytagú lakás esetében sincs szükség négyszer annyi fűtésre, mintha csak egy személy élne ugyanakkora lakásban. Ez indokolja, hogy egyszerű szorzás helyett az arányosítás módszerét használják. Az első felnőtt 1 fogyasztási egységnek felel meg, a második felnőtt már csak 0,9-nek, a harmadiktól kezdve, az összes többi felnőtt 0,8 fogyasztási egységet tesz ki. Az első és a második kiskorú 0,8, a harmadiktól kezdve minden további kiskorú 0,7 fogyasztási egységnek felel meg. A háztartás összjövedelmét a fogyasztási egységek összegével kell elosztani. Eszerint egy átlagos, négytagú család esetében, ahol 2 felnőtt és 2 gyermek él egy háztartásban 3.5-el kell elosztani az összjövedelmet, és az így megkapott összeg után jár a támogatás.

A köbméterenkénti támogatás aszerint van kiszámolva, hogy az egyfőre jutó jövedelem hányszorosa a fent már említett nyugdíjminimumnak. Amennyiben a jelenlegi nyugdíjminimum (27 130 Ft) kétszerese vagyis 54 260 alatt van a jövedelem, úgy 40,1 forint támogatás jár köbméterenként, ha valaki idén nyújtja be az igénylést, viszont ha az igénylő megvárja a januárt, és csak akkor folyamodik támogatásért, akkor már az is 40,1 forintnyi támogatást fog kapni, akinek a jövedelme 56920 forint. Lássuk ugyanezt a többi határ esetében is. Jelenleg az 54 261 és 67 825 forint közé eső jövedelem esetén 32,8 forint támogatás jár köbméterenként, míg januári igénylés esetén már az is ezt a támogatást fogja kapni, aki 71 150 forintot keres. 2007-es igénylés esetén 67 826 és 81 390 forint között 22,1 forint jár köbméterenként, januártól viszont már 85 380 forintos jövedelem esetén is ez az összeg jár. A legmagasabb sávba eső jövedelem esetében jelenleg 94 555 forintig jár támogatás – melynek összege 14,5 forint – míg januári igénylésnél már az is kap támogatást, aki 99 610 forintos jövedelemmel rendelkezik.

Az idei támogatásokhoz képest egyébként jövőre annyi változás lesz, hogy a két magasabb jövedelmi kategóriában évi 3000 köbméter helyett 2000 köbméter lesz az a gázmennyiség, amit még támogat az állam. A nagycsaládosok esetében 5000 köbméterről 4000-re fog csökkenni a támogatott gáz mennyisége.

Mi számít jövedelemnek?

Jövedelemnek a következő bevételek számítanak: keresőtevékenységből származó jövedelmek (például:munkabér, megbízási díj, vállalkozásból származó jövedelem), gyermekgondozási támogatások (például: terhességi-gyermekágyi segély, gyermekgondozási díj, gyermekgondozási segély, családi pótlék, gyermektartási díj), nyugellátás és egyéb nyugdíjszerű rendszeres szociális ellátások (például: öregségi, rokkantsági, baleseti rokkantsági nyugdíj, özvegyi és szülői nyugdíj, árvaellátás és baleseti hozzátartozói nyugellátások, korengedményes nyugdíj, előnyugdíj, mezőgazdasági szövetkezeti járadék, rokkantsági járadék), önkormányzat és munkaügyi szervek által folyósított ellátások (például: időskorúak járadéka, rendszeres szociális segély, ápolási díj, munkanélküli járadék), egyéb jövedelmek (például: táppénz, ösztöndíj, nevelőszülői díj, szociális gondozói díj, végkielégítés). Jövedelemként a kérelem benyújtását megelőző 3 hónap átlagos jövedelme értendő. Az igénylőlapon a jövedelem meghatározásakor havi nettó összeget kell feltüntetni, vagyis a kérelemben már a személyi jövedelemadóval, társadalombiztosítási járulékkal, magán-nyugdíjpénztári tagdíjjal és munkavállalói járulékkal csökkentett nettó keresetnek kell szerepelnie.

Bejelentettek száma

A lakásba bejelentett személyek számával való manipulálás mindenki számára használható kiskaput jelenthet. Egyszerű lakcímmódosítással a közeli rokonságból bárki törvényesen a támogatást igénylő háztartásba költöztethető, és plusz fogyasztási egységként tüntethető fel a támogatás igénylésekor. Az APEH nem tudja ellenőrizni, hogy a valóságban ki, hol lakik. Ha például egy család bejelenti magához (csak papíron) a csekély jövedelemmel rendelkező nagymamát, attól még a nagypapa egyedül is igényelhet támogatást a nagyszülői házra, ha az ő nyugdíja sem haladja meg a felső határt, s így egyedül is jogosult lesz támogatásra.

Vállalkozók előnyben

A "vállalkozó kedvű" vállalkozók gyakorlatilag bármilyen összeget, akár minimálbért is feltüntethetnek az igénylőlapon, hiszen jövedelmüket nem kell igazolniuk. Persze nem kell szabálytalanul eljárniuk. Egy kis leleményességgel úgy alakíthatják az igénylést megelőző, háromhavi nettó jövedelmüket (a jogszabály szerint csak erről kell számot adni, ez alapján jár egész évre a támogatás), hogy az megfeleljen az igénylőlapon feltüntetett összegnek.

Érdemes csalni?

Magyarországon még nem találtak ki olyan rendelkezést, amit az ügyeskedők ne tudtak volna kijátszani. A gázártámogatás igénylésének rendszere pedig különösen kedvez a trükközőknek. Az APEH ellenőrzés esélye kicsi, még ha szigorú ellenőrzéseket is ígérnek, hiszen közel két millió az igénylő. Egyébként pedig a csalás utáni büntetés nem kellőképpen visszatartó erejű, mert még egyértelmű csalás esetén sem fenyegeti komoly bírság a valótlan adatok feltüntetőjét. Az igénylőlapon aláírandó nyilatkozat így szól: "Tudomásul veszem, hogy a jogosulatlanul igénybe vett támogatást kamattal növelten vagyok köteles egyösszegben visszafizetni." Ez pedig annyit jelent, hogy az APEH szúrópróbaszerű vizsgálatán fennakadóknak utólag kell visszafizetniük a különbözetet, mint valami kölcsönt. Annak ellenére, hogy kamatokkal megnövelve, egy összegben történik a visszafizetés, a feltételek kedvezőek, hiszen csak az érvényes jegybanki alapkamat terheli az összeget…

Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Gazdaság / HR témában
Ön miként vélekedik a magyar gazdaságról?
A gazdaságunk szárnyal, határ a csillagos ég!
A gazdaságunk bár a levegőben van, magassága legfeljebb másfél méter, sebessége egy csigával azonos.
A gazdaságunk valaha szárnyalt, jelenleg a sütőben sül, zöldségkörettel.
A reformok működnek
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását