„A vevők tudják a legjobban, milyen üzletek hiányoznak a környéken“ – foglalta össze a november közepéig tartó kísérleti akció alapgondolatát Brigitte Jank, a Bécsi Gazdasági Kamara elnöke. „A környék szavaz – Grätzelumfrage“ elnevezésű kezdeményezés lényege, hogy öt üresen álló üzlethelyiségről a lakosság döntheti el, hogy milyen boltot látna szívesen a helyén.
A környékbeliek mind az öt üzlet esetében három variációra szavazhatnak, amelyeket a Gazdasági Kamara határozott meg előzetes szükségletelemzés alapján. Így például a Simmeringer Hauptstraßén található üzlet esetében biobolt, gyermekruházati bolt és masszázsszalon, az Erdbergstraßéban pedig könyv- és írószerbolt, üveg-faáru és optika közül választhatnak.
A szavazás háromféle módon történhet: a helyszínen, interneten (www.freielokale.at) vagy levélben. A boltok kirakatára ugyanis speciális fóliát ragasztottak, amelyen többek között feltüntették az üzlethelyiség három felhasználási lehetőségét. Az arra járók – miután eldöntötték, mit szeretnének – egy matricát ragaszthatnak a kívánt bolttípus mellé. Ha elfogytak a pöttyök, digitális fénykép készül a szavazat állásáról, és új matricákat bocsátanak a lakosok rendelkezésére. Az üzlethelyiségben aztán olyan bolt nyílik, amilyenre a legtöbben szavaztak.
A mostani kezdeményezés annak a 2006 májusa óta tartó, a Bécsi Gazdasági Kamara és a Bécsi Bevásárlóutcák közös akciójának a része, amelynek célja, hogy feltűnő dizájnnal és hatásos szlogenekkel hívja fel a vállalkozók figyelmét az üresen álló helyiségekre. Az akció keretében eddig 216 kereskedelmi ingatlannak sikerült új bérlőt találni.
A kamara „üzlethelyiség-szolgáltatóközpontját“ évente 3.500 érdeklődő keresi fel, akik nemcsak ingyenes segítséget kapnak az új bérlő kiválasztásához, de az üzlethelyiségre és a környékre vonatkozó speciális adatokat – a környék lakosságának összetétele, gyalogosforgalom, vásárlóerő stb. – is a rendelkezésükre bocsátják.