A VEKE nem asszisztál
A főpolgármester az InfóRádió szerdai műsorában járatritkítást és járatmegszüntetéseket helyezett kilátásba, ezzel egyidejűleg pedig több tucatnyi járat megszüntetéséről és csonkításáról szóló listák láttak napvilágot a sajtóban. A korábbi hírek tehát még
2007. november 15. csütörtök 10:22 - Hírextra
A VEKE szakmailag teljesen megalapozatlannak és elképesztőnek tartja azokat a sajtóban megjelent, különböző listákat, melyek a ma is zsúfolt, több tízezer ember által használt busz- és villamosjáratok megszüntetését és ritkítását helyezik kilátásba.
A főpolgármester szerda este a BKV költségeinek drasztikus megugrásáról, a társaság költségeinek idei 108-ról jövőre 122-125 milliárdra várható növekedéséről beszélt, és szót sem ejtett arról: korábban járatritkítás nélkül vállalta Hagyó Miklóssal és Antal Attilával együtt a BKV nullszaldóssá tételét. Demszky Gábor szavai a BKV átalakításának csődjét, a megtakarítási program kudarcát mutatják és egyértelműen világítanak rá arra: a BKV saját maga helyett az utasokon kíván spórolni 2008-ban, egyidejű áremeléssel és szolgáltatáscsökkentéssel, azonban 15-17 milliárddal többet költekezve. Már csak az a kérdés: hova megy ez a pénz, miért nőnek ilyen mértékben a BKV költségei, ha még ráadásul lényegesen kevesebbet is szolgáltatnának?
Végtelenül álságos és szakmaiatlan az az érvelés, amely a párhuzamosságok felszámolására fogja a javasolt járatátszervezéseket. A 90-es évek közepe óta Budapesten teljesen azonos funkciójú és azonos útvonalon közlekedő villamos- és buszjárat egyáltalán nincsen. Több városrészben előfordul, hogy néhány megállóra fonódnak különböző busz- és villamosjáratok, ez azonban egy jól működő és használható tömegközlekedési rendszernek, a valódi közlekedési hálózatnak az előnye, nem felszámolandó hátránya. A sajtóhírekben megjelent példák olyan, zsúfolt és jelentős önálló szereppel bíró járatok megszüntetésére vonatkoznak, amelyek esetében a párhuzamosság valójában fel sem merül. A Kiskörúton át a Deák Ferenc térre közlekedő 9-es buszt a sokszor alig 10 kilométeres sebességgel csak a Blaha Lujza térig döcögő 28-as villamos nem tudja felváltani, ahogy elképesztő például az 1-es villamossal mindössze két megállón át, az Árpád hídon párhuzamos 106-os autóbusz megszüntetésére vonatkozó szándék is.
A BKV teljesítményének csökkentése, a járatok megszüntetése és ritkítása a budapesti tömegközlekedés végletes leépülését, az utasok számának csökkenését és a dugók növekedését okozná – amivel egyébként Budapest egyedülálló szerepet töltene be az Európai Unióban. A városvezetésnek be kell látnia, hogy a járatritkítások után csak még kevesebb utas, még kevesebb jegybevétel, még kevesebb állami támogatás, még kevésbé hatékony BKV, még nagyobb működési hiány, azaz a budapesti közlekedés összeomlása várat magára. Ez pedig lényegesen nagyobb ár annál, mint az oly sokszor megígért, pazarlás nélküli, nullszaldós BKV megteremtése.
Forrás: MTI