Szárnyvonalak bezárásának halasztása
A térségi vasúti közlekedés szabályozását sürgeti a Vasutas Települések Szövetsége. A VTSZ keddi ülésén elhangzott az is, hogy a szocialisták saját sikerüknek tartják, hogy az idén mégsem szűnnek meg gazdaságtalannak mondott vasúti mellékvonalak.
2007. november 21. szerda 07:27 - Hírextra
Az Országgyűlés fogadjon el határozatot, amely lehetőséget biztosít a térségi vasúti közlekedés szabályozásának kidolgozására. A Vasutas Települések Szövetsége (VTSZ) ilyen tartalmú memorandummal fordult a kormányfőhöz, a házelnökhöz, a közlekedési tárca vezetőjéhez és a parlamenti képviselőkhöz kedden. A VTSZ szerint azzal még nem oldódott meg a helyzet, hogy a GKM egyelőre mégsem zárja be a mellékvonalakat.
A dokumentum szerint a mellékvonalak bezárása nincs összhangban az Új Magyarország Fejlesztési Tervvel, ellentmond az Európai Unió közlekedéspolitikai irányelveinek, szakmailag megalapozatlan, nem hoz számottevő megtakarítást, tovább rontja a vidék kedvezőtlen demográfiai és infrastrukturális állapotát, valamint visszaveti a falusi turizmus és az idegenforgalom fejlesztését.
A VTSZ arra kéri Gyurcsány Ferenc kormányfőt, hogy kezdeményezzen egy tárcaközi szakmai bizottság felállítását, amely koordinálná a kistérségi vasúti közlekedés szabályainak a megalkotását.
A VTSZ ülésén több szakértői előadás is elhangzott, amelyek szerint önálló helyi vasúttársaságokat kellene létrehozni a mellékvonalak üzemeltetéséhez. Ideális esetben egy vállalkozó működtethetné a vonalat és az önkormányzat a megrendelő lenne. Ha nem jelentkezik senki sem a pályázatra, akkor az önkormányzatnak kellene működtetni a vonalat. Az egyik legnehezebb kérdés a szakértők szerint az eszközök és a vasúti pálya átvétele a MÁV-tól. Saját működtetésben olcsóbb lehetne az üzemeltetés.
A GKM megjelent képviselője szerint a tárcánál kezdetektől fogva a térségi vasútban gondolkoztak, nem a mellékvonalakat akarták bezárni. Az pedig Kóka János tárcavezető döntése volt a szempontok mérlegelése után, hogy egyelőre mégsem zárják be a 38 mellékvonalat.
Keleti György, az MSZP országgyűlési képviselője ezt a szocialista frakció sikerének könyvelte el, hétfőn ugyanis volt egy titkos egyeztetés a képviselőcsoport és a GKM között a mellékvonalakról. Keleti György szerint akkor egyeztek meg abban, hogy egyelőre nem zárják be a mellékvonalakat.
Forrás: FH