A hétvégén látogatható vásár igazgatója, Jelena Kudozova a Komszomolszkaja Pravda című lapnak elmondta: a rendezvény egy hollandiai vállalkozó ötlete volt, de sem Amszterdamban, sem Cannes-ben, sem Sanghajban nem hoz annyit, mint éppen Oroszországban: tavaly a bevétel négy nap alatt félmilliárd dollár volt.
Az orosz dollármilliomosok száma már több mint 88 ezer, és a luxuscikkek piaca itt évi 30-40 százalékkal nő, míg Amerikában és Európában ez az arány évi alig 5 százalék.
Kudozova szerint a gazdag oroszok válogatósabbak lettek: vége azoknak az időknek, amikor még falkában öltöztek egyszerre Cavalli, vagy más divattervező holmijaiba. Ma már nem követni, hanem diktálni akarják a divatot, az egyedi darabokat keresik, s a gyártók szívesen teremtenek kínálatot a kereslethez. Tavaly a sláger a briliánsokkal kirakott arany maroktelefon volt 1,3 millió dollárért. Idén iPod, hamutartó, s fülhallgató is lesz aranyból, briliánsokkal.
Az orosz műtárgyaknak egyre nagyobb az ázsiója a nemzetközi műtárgypiacon, ezért idén már több neves galéria is kiállít - és árusít - a milliomosok vásárán. A legizgalmasabb darab egy Kandinszkij-kép lesz egy svájci magángyűjteményből, de például Salvador Dali plasztikáiból is lehet vásárolni.
Tavaly még nagy siker volt az 1,8 millió dolláros Bugatti, amelyet csak a napokban kezdtek árusítani Moszkvában, de ma már e téren is az egyedi darabok hódítanak: például a Volvo és a Saab autógyár csúcsmodelljei neves festők alkotásaival díszítve kaphatók 5-6 millió dollárért.
Újdonság a vízi robogó és a tengeralattjáró keresztezése: úgy néz ki, mint egy vastagabb úszódeszka, és a belekapaszkodó utast a víz alatt vontatja akár a tengerfenékre is. Ára félmillió dollár körül van.
Kudozova szerint az ár nem nagyon számít: ezek a vásárlók impulzív emberek, ha megtetszik nekik valami, nem nézelődnek sokáig, hogy hol kaphatnák meg olcsóbban, hanem megveszik.
A tavalyi csúcsok: mini tengeralattjáró 10 millió dollárért, lakatlan sziget a Csendes-óceánon (szintén 10 millió), Bugatti (1,8 millió), akhal-tekke mén (1,5 millió), arany mobil brillekkel (1,3 millió), XIV. Lajos stílusú, aranyozott koncertzongora (95 ezer), háromszemélyes arany jacuzzi (35 ezer) és egy flakon kölni 35 ezer dollárért.
Az újgazdag orosz milliomosok körében a jótékonykodás még nem tartozik az életformához: a vásár az 1000 rubeles jegyek után 10 százalékot jótékony célra fordít - tavaly két kisgyerek költséges műtétjét fizették ki belőle, s ezt teszik idén is -, de a kiállításon kihelyezett perselybe nem nagyon kerül pénz.