Birkagázolás és Tesco gazdaságos Jézuska
Nézői panaszok alapján rendelt el hatósági ellenőrzést a médiahatóság a Viasat3 Sofőrök című műsorának egyik adása és egy Tesco-reklám miatt; előbbinél állatkínzást, utóbbinál a reklámszabályok sérelmét gyanítják - tudható meg az Országos Rádió és Televíz
2007. november 23. péntek 14:05 - Hírextra
Az első esetben amiatt fordult a testülethez valaki, mert a műsor egy október végi adása "élő gerinces állatok (birkák) veszélyeztetésével készült, közülük egy olyan súlyosan megsérült, hogy ennek következtében életét vesztette" - idézi fel az előterjesztés.
A kifogást tevő - aki szerint ez kimeríti az állatkínzás fogalmát - megjegyzi: a tévécsatorna eddig semmiféle szankcióval nem sújtotta a helyzetet előidézőket, a műsort pedig bármiféle kommentár nélkül sugározta.
A több tévécsatorna által is sugárzott karácsonyi hipermarket-reklámmal kapcsolatban azt kifogásolta egy néző, hogy a hirdetés végén egy kisgyerek így kiált fel: ,,Megmondom anyának, hogy az én Jézuskám a Tescoból jöjjön".
Az előterjesztésben az áll: "a panaszos szerint ez a mondat, mivel elárulja, hogy az ajándékot valójában nem a Jézuska hozza, megtöri a 3-6 éves gyermekekben még meglévő karácsony körüli varázst és titokzatosságot", s ő maga is borzasztóan élte meg, amikor háromévesen egy óvodástársától tudta meg az igazságot.
A néző véleménye szerint nem etikus, ha egy televíziós reklám fosztja meg a gyerekeket a varázslattól, ezért azt kérte a Testülettől, tegyen valamit azért, hogy a reklám lekerüljön a képernyőkről - áll az előterjesztésben.
Az ORTT a médiatörvény azon szakasza alapján rendelte el az ellenőrzést, amely egyebek mellett kimondja, hogy "reklám nem szólíthat fel közvetlen formában kiskorúakat, hogy szüleiket vagy más felnőtteket játékok, illetve más áru vagy szolgáltatás vásárlására vagy igénybevételére ösztönözzék", és "televíziós vásárlás nem szólíthatja fel a kiskorúakat áruk beszerzésére (vásárlására, bérletére) vagy szolgáltatások igénybevételére".
Forrás: MTI