Az alkalmazottak 30 százalékának okoznak frusztrációt a nyomtató kezelésekor jelentkező és az informatikai problémák, de 24 százalékuk már attól is jobban érezné magát, ha az általa keresett dokumentumot gyorsan és szakszerűen tudná megtalálni az interneten és a belső munkahelyi hálón.
A vizsgálat apropóját az a felmérési eredmény adta, amely szerint a munkából való kiesés 50 százalékáért a munkahelyi stressz okolható. 2007-ben az Európai Unió már több mint 20 milliárd eurónak (5120 milliárd forint) megfelelő összeget költött a stressz kiváltotta betegségek kezelésére.
Az ICM Research által 2007 augusztusában végzett vizsgálatból - ez 2000, köztük 75 magyar irodai dolgozó viselkedését mérte fel, online módszerrel - kitűnt, hogy négyötödük már tanúja volt egy-egy társuk kiborulásának.
Dühkitörésre adhat okot a gorombaság, a főnök vagy a kollégák támogatásának hiánya, de a terem hőmérséklete is.
A dolgozók mérgükben leginkább a tűzőgépre, a tollakra, a mobiltelefonra és a számítógép billentyűzetére csapnak le. Az alkalmazottak 12 százaléka bevallotta, hogy többször rugdosta már az irodai nyomtatót vagy éppen összetörte azt.
A stressz kivédésére, a kellemesebb munkahelyi környezet megteremtésére Stemler Mihály mentálhigiénikus, a Napsugár Életmód Központ szakértője és dr. Szeremleyné Nagy Melinda feng shui szakértő adott különféle aspektusokból tanácsokat. (A feng shui azt az ősi kínai gyakorlatot jelöli, amely arra irányul, hogy a lakóteret és az élettevékenység színhelyét a környezettel harmoniában rendezzék be és szervezzék meg.)
Abban mindketten egyetértettek, hogy az iroda berendezése nagyon fontos a teljesítmények szempontjából. Nem mindegy, hol van az irodai szék helye az ajtóhoz vagy a falhoz képest, az asztal milyen formájú - a legömbölyített formák mindig emberibbek - milyenek a színek, mekkora az ablak és hova néz, lehet-e szellőztetni vagy csak légkondicionáló van, szeparáltak-e legalább egy kicsit a dolgozók asztalai, ahol megteremthetik a saját kis kuckójukat, kissé egyénibbé, emberibbé tehetik mikrokörnyezetüket.
A virág sokszor segít a rideg egyenkörnyezet "megszépítésében", akárcsak a családtagok képei az asztalon vagy a kellemes élményekre utaló képernyővédő fotók.
A rossz, nem működő, fölösleges gépek, tárgyak mind pangó energiák, amelyek elszívják az erőt és sikertelenné tehetik a munkát, végső esetben pedig a céget - olvasható a Canon Hungária Kft. által készíttetett vizsgálatban.
A káosz, a rendetlenség, a fölös papírok, dossziék, kacatok nemcsak a helyet szűkítik, de ártanak a léleknek és a teljesítménynek is - hangzott el a szakemberek részéről.
Végső soron a munkaadók érdeke is, hogy harmonikus és produktív munkakörnyezetet hozzanak létre, amely javítja a dolgozók hangulatát és a kliensek, ügyfelek szemében is javítja a cégről alkotott képet - mondta a feng shui szakértő.
Külföldön sok munkahelyen alkalmaznak már ilyen szakértőket, mielőtt berendeznék a munkahelyet.
A tájékoztató után eszmecsere bontakozott ki például arról, szabad-e és ha igen, mikor, milyen zenét érdemes hallgatni a munkahelyen, vagy például arról, hogyan lehet kivédeni az úgynevezett energiavámpírokat, azaz semlegesíteni azokat a kollégákat, akik csak kihasználják a másikat vagy állandó lelki szemetesládának használják, netán gonoszkodnak velük.
Utóbbiakra illetően azt tanácsolták a szakemberek, hogy egyetlen módszer van, az elfogadás és az észre sem vevés. Ettől már rövid távon is semlegessé válhatnak, míg a konfliktusokba való belemenés, a harc "hidat épít, amelyen még közelebb kerülnek kiszemelt alanyukhoz".