A képet több rejtély veszi körül. Rejtély egy teljesen meztelen istennő abban a korban, ahonnan az inkvizíció minden testiséget száműzött. Rejtély készítésének ideje. A művészettörténészek szerint a festő 1648-ban, második itáliai látogatásakor alkotta. Bizonyos azonban csak annyi, hogy 1651-ben van róla az első írásos utalás. A kép akkor Gaspar Mendez de Haro, Eliche márkijának tulajdonában volt - írta az El País című spanyol napilap.
Rejtély az is, hogy a kép kit ábrázol. Egyesek úgy vélik, hogy a szabadosságáról ismert márki szeretőinek egyikét. De a legelterjedtebb álláspont, hogy kitalált személy és Velásquez ihletője a Louvre-ban őrzött Hermafrodita volt. Van, aki azt sem tartja kizártnak, hogy a Sixtusi Kápolna egyik alakja volt a modell.
A legutóbbi kutatások azonban arra mutatnak, hogy egy 18-20 éves lányt, bizonyos Olimpia Triunfit festett meg Velásquez, akivel Rómában ismerkedett meg. A festő 1629-ben látogatott először oda és egy évig maradt. Másodszor a spanyol király küldte azzal a megbízással, hogy készítsen másolatokat a nagy szobrokról. Velásqueznek, aki akkor már híres volt, annyira megtetszett a város, hogy késleltette visszatérését Spanyolországba. Ennek oka azonban elsősorban a szerelem lehetett. Egy angol kutatónő ugyanis Olaszországban talált olyan dokumentumokat, amelyek arról tanúskodnak, hogy a festő rendszeresen küldött pénzt a nőnek, a tőle származó fia nevelésére.
A művészettörténet bizonytalan abban is, hogy ez volt-e az egyetlen akt, amelyet Velásquez festett. Találtak ugyan utalást egy másikról, de ha volt is ilyen, eltűnt.