Ez a való világ.
Számítógép által generált árucikkek hódítják meg a világot, az emberek egyre több kézzelfogható, valódi pénzt - bár ajándékonként csupán keveset - áldoznak nem kézzelfogható dolgokra.
"Aki ilyen meglepetést kap, úgy érzi, mintha a Becsületrendet adományozták volna neki" - mondja Dave Coffey a floridai Sapient marketingvállalat munkatársa, aki maga is jócskán beszerzett az új "trendi cuccokból", például a Facebook közösségépítő honlap (http://www.facebook.com) egydolláros (kb. 180 forintos) kínálatából. Nagy sikereket könyvelhetnek el a személyre szabott emotikonok (mosolygó, szomorú, kacsintó és más érzelmeket kifejező emailkellékek), amelyeket limitált kiadásban vehetünk meg ismerőseinknek. Amióta a Facebook februárban elindította virtuális áruházát, 24 millió darab kelt el belőlük.
Más szolgáltatók - például a virtuálisvilág-építő Secondlife (http://www.secondlife.com), az Utherverse (http://utherverse.com) vagy a Stardoll (http://www.stardoll.com) - vásárlási utalványokat bocsátott ki, amelyekkel a megajándékozott "avatarja" (online személyisége) juthat hozzá a játékát gazdagító kellékekhez - virtuális ruhatárhoz, ékszerekehez, bútorokhoz. Egy pár "digitális" csizma például 2-3 dollárba (360-540 forintba) kerül abban a "világban", amelyben 20-30 dollárért juthatunk hozzá egy egyéni figurához.
A New York-i Jeff Roberts, egy a mintegy 11 millió Secondlife-játékosból, ajándékutalványokat kapott, amelyek valódi pénzként használhatók a játék üzleteiben: fodrászhoz mehet virtuális alteregónk belőle, ruhákat vásárolhat vagy más hasznos holmikra tehet szert. Szerinte ezekben az ajándékokban rendkívül vonzó az egyszerű beszerzés lehetősége.
"Néhány klikk és kész is. És nincs izgalom a postai kiszállítás miatt..." - magyarázza.
Kel Kelly bostoni üzletasszony cége nevében száz dollárért vásárolt informatikai ajándékokat a Facebooknál. "Bárki írhat egy szabvány-emailt azzal a szöveggel, hogy +szeretettel köszöntjük új üzletfeleink sorában+, de ez valami más. Sokkal egyénibb." Kelly azt állítja, akár 5-10 dollárt is kifizetne egy igazán vicces, egyéni, különleges virtuális ajándékért.
"Egyelőre az lehet az érzésünk, hogy ezek a holmik olcsók. De véleményem szerint az árak majd felmennek. Sok pénz van még ebben az üzletben" - mondja Robbie Blinkoff, az internet tendenciáit kutató kulturális antropológus. Szerinte a "nemigazi" ajándékok területén a korlátozott példányszámok, kis szériában megjelenő cikkek érhetnek el sikert. Különben az egész olyan, mintha beszélgetés helyett emailt küldenénk a szomszéd asztalnál ülő kollégának.
A trend ellenzői szerint a virtuális ajándékok személytelenek, embertelenek. Ügyes pénznyelő trükkök. De sokan nem csodálkoznak a nemlétező cikkek szaporodásán. Hiszen - mondják - már eddig is sok holmiért fizettünk, amelyeket nem lehet a polcra tenni. Mindenki váltotta már valódi pénzét nem valódi árura, ha pénzért töltött le zenét az internetről, vagy akár csak egyszer is számítógépes programot vásárolt.