Schumann eredetileg nem jelölte meg a darab műfaját, később elfogadta az oratórium-besorolást, de hozzáfűzte: "nem az imaházba való, hanem derűs emberek részére".
Schumann zenéjében a dal és az opera (pl. a Fidelio) elemei keverednek, Bach és Mendelssohn hatása mellett jellegzetesen schumanni zene, melyben mindvégig az énekes szólistáké a fő szerep.
Schumann oratóriumát előbb Németország-szerte kezdték játszani, később külföldön is felfigyeltek rá. Az éden és a péri többek közt Csajkovszkij kedvenc Schumann-műve volt, neki is köszönhető a mű oroszországi népszerűsége. Alighanem a megváltás-motívum miatt a darab Hitlernek is személyes favoritja volt. Erről nem Schumann és nem Az éden és a péri tehet, mégis ez az oka annak, hogy a 2. világháború óta csak nagyon elvétve játszották a darabot, lemezfelvétele is alig akad. Mostanában kezdik újra felfedezni, a hamarosan a Művészetek Palotájában látható Nikolaus Harnoncourt Bécsben adja elő, a december 11-én fellépő A Felvilágosodás Ének- és Zenekara pedig turnén népszerűsíti az egy időre elfelejtett Schumann-oratóriumot.
A sztárkarmester, Sir Simon Rattle és az énekesszólisták (Sally Mathews, Kate Royal, Bernarda Fink, Mark Padmore) gondoskodnak arról, hogy a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem hallgatói a legtökéletesebb és legizgalmasabb tolmácsolásban találkozzanak Schumann "új" arcával.
A Felvilágosodás Korának Zenekara és Kórusa hangversenye
Vezényel: Sir Simon Rattle
2007. december 11. kedd 19:30
Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
A Felvilágosodás Korának Zenekara és Kórusa hangversenye
Vezényel: Sir Simon Rattle
Schumann: Az éden és a péri - oratórium
Közreműködik: Sally Matthews, Kate Royal, Bernarda Fink, Mark Padmore, Andrew Staples,
David Wilson-Johnson - ének