"Fennáll annak a reális lehetősége, hogy a közép-európai vizeken közlekedett utolsó római teherhajóról van szó" - nyilatkozta Gerd Hellenkemper, a kölni emlékműgondozás felelőse.
A kölni belvárosában folyó metróépítkezés helyszínén, csaknem 12 méter mélységben feltárt kétméteres tölgyfa deszka az első vizsgálatok szerint egy 22 méter hosszú és három és fél méter széles teherhajó darabja lehetett. A deszka elkészítéséhez használt tölgyfa számítások szerint ie. 142-ből való - mondta Hellenkemper. A hajót feltehetően Kölnben építették, mivel a felhasznált faanyag a városhoz közeli hegyvidékről származott.
A lapos fenekű teherhajó a római uralom alatt álló Köln kikötőjében süllyedt el és megfeneklett a hajdani medervonalban. A hozzá hasonló felépítésű hajók a római kori Európában az első évszázadban terjedtek el széles körben, és köveket, faanyagot vagy háziállatokat szállítottak. A feltárt roncsdarabot négy részre vágva felszínre hozzák és a nem kis összeget igénylő restaurálás után feltehetően 2011-ben múzeumban kiállítják.
A hajóroncs egy másik, ennél jóval nagyobb darabja még mindig egy betonfal mögött fekszik, amely átfúrta a hajó fenekét. Egyelőre még nem tudni, hogy egyáltalában kiszabadítható-e ez a roncsdarab és ha igen, mikor.