Elszomorít, hogy nem azt kérdezik, hogy milyen diplomáim vannak, és hogy nem az a kérdés, hogy értek-e az egészségügyhöz. A politikai aktivitásom eddig abból állt, hogy kerületi képviselő voltam. Értelemszerűen, a köztisztviselői törvényből következően, erről azonnal lemondtam, és természetesen minden másról is lemondtam, ami a törvényből következik: a saját bt-m beltagságáról, és az SZDSZ Országos Tanács tagságomról is. Az embernek vannak funkciói, feladatai, állásai. Amikor egy új feladatra jelentkezik, és ott nyertesnek hirdetik ki, akkor be kell tartani a törvényt és kész.
Amennyiben itt befejezi a munkáját, tervezi, hogy visszatérjen aktívan az SZDSZ-be, illetve a politikai porondra?
Ebben a pillanatban nem, nem tervezem. Ez a mandátum azért 2010-ig biztos, hogy ki fog tartani, talán még tovább is. Ameddig előrelátok - 2010-ig - nem tervezek változást. Most idekerültem az OEP általános főigazgató-helyettesi posztjára, és ez egy elég komoly szakmai kihívás ahhoz, hogy ennek szenteljem a következő három évet.
Én 2010 utánra gondoltam.
Még egyáltalán nem látom, hogy mi lesz utána, de én szakmai karrierben gondolkozom.
Politikamentes munka?
Nekem szívügyem az egészségügy, erre elég tudatosan készülök 8-9 éve. Az élet egyik legfontosabb területének tartom. Társadalmi szinten is fontosnak találom. Folyamatosan olvasok, tanulok róla. Mikro és makroszinten is dolgoztam a területen. Közgazdász és egészségügyi menedzser vagyok, aki egészségpolitikával foglalkozik most már hosszú évek óta.
Említette, hogy 2010-ig ezen a poszton marad.
Saját terveim szerint.
Lenne olyan esemény - akár a törvényben olyan módosítás vagy hogy nem fogadják el –, ami miatt lemondana?
Biztos, lehetne modellezni, hogy mi az az esemény, amitől az embernek elmegy a kedve. De ahogy Horváth Ágnes nem gondolkodik vészforgatókönyvben, úgy én sem gondolkodom saját magammal kapcsolatban sem más feladatban. Biztosra nem lehet soha igent vagy nemet válaszolni egy ilyen kérdésre, de nem gondolkodtam el, nagyon őszintén mondom.
Nincs olyan módosítás a pénztárakról szóló törvénytervezetben például? Vagy bármi más?
A mai nappal ezen túlvagyunk. Ez az én álláspontom szerint egy működő modell. Hozhat sok mindent az élet, polgárháború is kitörhet, vagy valami ismeretlen cunami elöntheti az országot, persze nem akarok ironizálni, de sok minden történhet. Nagyon kiszámíthatatlan és váratlan események előfordulhatnak, de azt nem tudom kiszámítani, hiszen engem is váratlanul fog érni.
Mennyiben befolyásolja az egészségügyi reform menetét egy esetleges igen a népszavazáson a vizitdíj és a kórházi napi díj eltörléséről?
Nem befolyásolja, semmilyen szinten sem. Természetesen az egészségügyi kassza állapotát befolyásolhatja, de magát a reformot és a pénztárakról szóló törvénynek a végrehajtását nem fogja befolyásolni.
Elképzelhető, hogy a december 17-én elfogadott törvény akár az átmeneti időszakban, akár a működés megkezdésekor alakuljon, illetve, hogy módosítsák?
Nem tartom életidegennek ezt a felvetést. Amikor megkezdődik a működés, akkor kiderülhet, hogy valami - az elképzelők hiába próbáltak minden eshetőséget végiggondolni - mégsem úgy működik, ahogy megtervezték. Természetesen el tudom képzelni, hogy akár 2008-ban, akár 2009-ben a törvény még újra az asztalra kerül. De nem nagyon tudok olyan törvényt mondani Magyarországon, amivel ne történt volna ugyanez. Illetve ott vannak a kétharmados törvények, amikről egyébként tudjuk, hogy kellene, hogy módosuljanak, csak nem tudnak megállapodni: konszenzushiány van. Ilyen például a Parlament létszáma. Mindig mindenki elmondja, hogy kellene rajta változtatni, és még sincs meg a megoldás. De az önkormányzati törvénnyel kapcsolatban is úgy van, hogy tulajdonképpen mindenki valamilyen ponton változtatná, csak nincs konszenzus.