Kurtág az aduász
Négy zeneszerzőt, Kurtág Györgyöt, Eötvös Pétert, Ligeti Györgyöt és Bartók Bélát említette a 2009-es amerikai magyar kulturális évad húzóneveiként Orsós László Jakab, a New York-i Magyar Kulturális Központ vezetője az MTI-nek adott washingtoni interjújáb
2007. december 15. szombat 09:27 - Hírextra
"A nagy aduászunk Kurtág György zeneszerző, zenéről beszélve róla érkeznek a legerőteljesebb visszajelzések" - mondta Orsós László Jakab, az évad főkoordinátora, aki a tengerentúli fesztivál - mint fogalmazott - "washingtoni leágazásának" programjairól egyeztetett a napokban a fővárosban.
Kurtág mellett a másik kortárs zenei sztárt, Eötvös Pétert sorolta a fesztivál legnagyobb nevei közé, továbbá a néhai Ligeti Györgyöt, aki szerinte a szakértő közönség figyelmére számíthat. Bartók Béla még mindig nagyon erős név, amelyet nem szabad nem kihasználni - tette hozzá. Kiemelte, hogy az évad felkérésére a magyar bevándorlásról filmet készítő Forgács Péter munkáját is nagyon várja néhány fesztiváligazgató.
További nevekről nem beszélt, hangsúlyozva, hogy a fesztivál egyik célja olyan művészek bemutatása, amelyeket az amerikai közönség korábban nem ismerhetett. "Nemcsak a megalapozott sztárokkal tudunk dolgozni, hiszen Magyarország Amerika viszonylatában nem tud nagyon sok ismert sztárral szolgálni, viszont fantasztikus művészeink vannak" - fejtette ki. Orsós László Jakab missziójának érzi, hogy ezeket a neveket a figyelem fókuszába állítsa. Mint hozzátette, "ez nem veszélytelen próbálkozás, mert vakon repülünk, de a tapasztalataink azt mutatják, hogy nem nagyon megyünk a falnak".
Az eredetileg csak New Yorkba tervezett évadot már két központba szervezik. Mint Somogyi Ferenc nagykövet korábban elmondta az MTI-nek, sokak véleménye szerint Washingtont az ottani politikai-döntéshozó elit miatt semmiképpen sem lehet kihagyni.
A magyar fesztivál főkoordinátora beszámolt arról, hogy a New York-i programok döntő hányadáról már megállapodás született időponttal és helyszínnel. A legnehezebb kérdés a megfelelő befogadó intézmények megtalálása. Az előkészítés következő fázisa az évad "teljes marketingkiszerelése"; hamarosan megszületik az évad elnevezése, megtervezik az arculatát.
A fesztiválnak "két szakasza" lesz. Orsós László Jakab szerint van egy erős tavaszi szezon január elejétől június elejéig és egy erős őszi szezon szeptember közepétől november végéig. A kettő között egy-egy nagyobb nyári megjelentés várható mindkét városban.
A New York-i kulturális központ vezetője rámutatott: a fesztivál életképessége leginkább azon múlik, milyen sikeres a marketing, hogyan sikerül a programokat a nyilvánosság elé tárni.
"Önmagában a minőségi program még nem garancia a sikerre" - fogalmazott. Elmondta, hogy a marketingre fordítható pénzösszeg korlátozott, de "nagyon innovatív tud lenni az ember, ha limitált mennyiségű pénz áll rendelkezésre". Drága The New York Times-hirdetésekre nem lesz pénz, viszont sok egyéb, nem hagyományos módszereken gondolkodnak, hogyan lehet majd a fesztivált reklámozni. A lapokba jutás fontos, de ezt nem hirdetésekkel, hanem közvetett módokon igyekeznek elérni, a produkciók megjelenhetnek például a befogadó intézmények saját erős reklámvonulatában. Utalt arra, hogy az internetes felületeket hiba volna kihagyni egy olyan országban, ahol a világhálót a lakosság 95 százaléka használja.
Arról is beszélt, hogy New York és Washington különböző módon működik a kultúra terén. "Nekünk jó pszichológusként az a feladatunk, hogy megérezzük a két város különböző viszonyát a művészethez" - mondta. Washington komolyabb, reprezentatívabb, elegánsabb, mint New York, amelynek közönsége hozzá van szokva a kísérletezőbb produkciókhoz. Ez behatárolja a mozgásteret. Bizonyos dolgokat nem célszerű a washingtoni közönségre erőltetni, viszont más dolgok, amelyekkel gondok lehetnek New Yorkban, nagyon is életre kelhetnek a fővárosban.
Arra a kérdésre, hogy a klasszikus vagy a kortárs produkciók lesznek a meghatározók, azt felelte: "az évad egy klasszikus alapozású, a kortárs irányba mutató, viszonylag széles skálán mozgatott elv alapján áll föl". A főkoordinátor megítélése szerint az amerikai közönség szempontjából a "hagyományos vagy alternatív" kérdés felvetése elveszti az értékét, mert az Egyesült Államokban minden új, "mi az amerikai közönség szempontjából ártatlanok vagyunk, szinte bármit mutatunk, az új".
Kitért arra, hogy 2008-ban az évad beharangozásaként a Lincoln Center nyári fesztiválján megjelenik három magyar színházi produkció, a Krétakör két és a Pintér Béla társulat egy előadása.
Azt is tudni lehet, hogy a kulturális évad két, magyar származású védnöke George Soros sikeres üzletember és Kati Marton író, újságíró, Richard Holbrooke volt amerikai ENSZ-nagykövet felesége.
A fesztivál költségvetése 700 millió forint. Ez az összeg az amerikai költségek - például egy repülőjegy vagy a legendásan drága New York-i szállodák ára - alapján "ha nem is a legnagyobb léptékű, de hatásában remélhetőleg nagyon maradandó fesztivál megrendezésére elegendő" - mondta Orsós László Jakab.
Forrás: MTI