A Fidesz és a KDNP is elégedetlen
A jövő évre tervezett 47 milliárd forintos hiány, a 4-es metró építésének egyre növekvő, s jelenleg már 511 milliárd forintos költsége és a nemrég konszolidált BKV-nál 99 milliárd forintra növekvő adósság miatt bírálta a fővárosi Fidesz és a KDNP frakcióv
2007. december 20. csütörtök 07:00 - Hírextra
Tarlós István, a Fidesz frakcióvezetője a gyermekek álmodozásához, vízióihoz hasonlította a városvezetés fejlesztési elgondolásait, amelyek jó része szerinte forráshiány nélkül meghiúsul.
Bagdy Gábor, a KDNP frakcióvezetője közölte, hogy 2010 után már nem lesz fejlesztési forrása a fővárosnak a most zajló rohamos vagyonfelélés miatt. Úgy vélte, hogy a posztjáról 2010-ben végleg távozó Demszky Gábor főpolgármester "utánam az özönvíz"-típusú politizálást folytat.
Tarlós István leszögezte, hogy az évek óta tartó hibás gazdaságpolitika miatt, illetve amiatt, hogy a főváros a pénzügyi csőd szélén áll, bárki is lesz 2010-től Budapest főpolgármestere, "nulla mozgástere lesz".
A politikus szerint a jövő évi költségvetési koncepcióval a városvezetés gyakorlatilag "beismeri" hosszú évek "hazug" gazdaságpolitikájának kudarcát. Érdemi, valódi megoldási javaslatokat azonban nem tesznek e helyzetből való kilábalás érdekében. A koncepcióban a frakcióvezető szerint a városvezetés beismeri azt is, hogy a beruházásokat újra kell gondolni, s jó részük elhagyásra szorul. Emlékeztetett rá, hogy korábbi jelzéseiket rendre elvetette, "bárgyú mosollyal" fogadta a városvezetés.
Tarlós István komoly problémaként említette a 4-es metró építési költségének rohamos növekedését. Úgy vélte, hogy a jelenlegi 511 milliárd forintnál lényegesen több lesz a végösszeg, aminek nagysága ma megbecsülhetetlen. Mérnökemberként megjegyezte, hogy a nemzetközi tapasztalatok alapján a pótmunkák költsége jóval meghaladja a tervezett forrásokat, ami jelenleg alig több mint 10 milliárd forint.
Aggasztónak tartja a kerületektől átvállalt több 10 milliárd forintos budapesti csatornázási program helyzetét. Mint mondta, ha ezzel az unióval szemben vállalt kötelezettséggel gond lesz, komoly bírságra számíthat a város. Ugyancsak feszültséget okozó tényezőként említette a BKV-t, amely szerinte már csődhelyzetben van. A cég helyzetét járatritkításokkal, az infláció duplájánál nagyobb tarifaemeléssel vagy buszgarázsok eladásával már nem lehet rendezni. Hangsúlyozta, hogy állami szerepvállalás nélkül minden átszervezés, racionalizálás értelmetlen.
Bagdy Gábor rámutatott, hogy a főváros mai pénzügyi helyzete több év felelőtlen gazdaságpolitikájának köszönhető. Mint mondta, az összeomlást idén még megúszhatták azzal, hogy minden könnyen mobilizálható vagyont eladtak. Hozzátette, hogy jövőre 18 milliárd forint újabb hitelt terveztek, a hétéves fejlesztési tervben vállalt feladatokra pedig 47 milliárd forint hiányzik a koncepció szerint. Táblázatokon érzékeltette, hogy 2010-ig 100 milliárd forintos hiánya lesz az önkormányzatnak.
A politikus aggasztónak nevezte, hogy 2010-ig évente 250 milliárd forint körüli fejlesztést, azt követően pedig már csak a töredékét jelzi a városvezetés. Úgy vélte, hogy a döntően vagyoneladásból rendelkezésre álló források túlnyomó részét a 4-es metró viszi majd el, "a metró felfalja az összes fejlesztési forrást".
Kérdésre Tarlós István megjegyezte, hogy alapvető koncepcionális különbség van Demszky Gábor és az ő városirányító felfogása között. Amíg ugyanis Demszky Gábor '"adósságokba rohan" úgymond a fejlesztésekért, addig az ellenzéki politikus a város biztonságos működtetését, üzemeltetését tekinti kulcskérdésnek.
Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettes szerdán azt közölte az MTI-vel, hogy Tarlós Istvánnak igaza van a főváros pénzügyi lehetőségeinek vagy a BKV szorult helyzetének értékelésekor, nagyot téved viszont azok okait és a következő évek fejlesztéseit illetően.
Ami a 4-es metró építését illeti: nem állnak meg az ellenzéki politikusok érvei, amelyek szerint ez a beruházás viszi el Budapest szabadon elkölthető pénzeit.
A valóság ezzel szemben az, hogy a jövő évi beruházásokra tervezett 146 milliárd forintból mindössze 7,5 milliárdot kell a metróépítésre fordítani. A beruházás költségeinek 80 százalékát jelenleg a magyar állam állja, amelyet a későbbiekben a remények szerint uniós támogatással válthatnak majd ki - áll a főpolgármester-helyettes közleményében.
"Tarlós Istvánék legnagyobb tévedése a 2010 utáni időszakra vonatkozik, hiszen az ellenzékkel ellentétben nem állandóan a következő választások időpontján spekulálunk, hanem a főváros zavartalan működtetésén és önkormányzati ciklusokon átívelő beruházásokban gondolkodunk" - olvasható Ikvai-Szabó Imre közleményében.
Forrás: MTI