Az észak-északnyugati irányú új vasútvonalat különvonaton avatta fel José Luis Rodriguez Zapatero kormányfő, aki egyúttal egy új, az AVE nevű spanyol szupervonat fogadására is alkalmas pályaudvart avatott az útba eső Segoviában. A vasútvonalat később Baszkföld, majd a franciaországi Hendaye irányába építik tovább.
Vasárnaptól napi 10 szerelvénypár közlekedik Madrid és Valladolid, Kasztília és León tartomány székhelye között.
A Guadarrama-hegység alatt egy 28,4 kilométeres dupla alagutat is magába foglaló vasútvonal 4,2 milliárd euróba került, ennek 85 százalékát az Európai Unió finanszírozta.
A kormányfő vasárnap átad egy másik, frissen elkészült szupervasutat is: ez a tengerparti Malagáig hosszabbítja meg a Madrid és Sevilla között már 1992 óta meglévő vonalat.
Az eredeti tervek szerint még az óévben nagy pompával átadták volna a Madridot az ország második legnagyobb városával, Barcelonával összekötő szupervasutat is, de ennek befejezése hónapokat késik műszaki problémák miatt.
A spanyol kormány 2015-ig 7000 kilométerre akarja növelni a jelenleg 1000 kilométeres gyorsvasúti hálózatot.