2024. november 22. - Cecília

Itt tényleg a lét a tét

Ki az, aki ne halott volna a Párizs-Dakar raliról? Még azok az autósok is, akik a technikai sportok iránt kevésbé fogékonyak figyelemmel kísérik ezt a versenyt. Nem is csoda, hiszen 2002 óta folyamatosan van magyar induló, így hazánkban is egyre nagyobb a
2008. január 2. szerda 17:30 - Malina Adrienn
A legtöbben most is Párizs-Dakarként ismerik, annak ellenére, hogy az utóbbi években többször is előfordult már, hogy nem Párizsból indult a verseny. Már harmadik éve Lisszabonból indul útjára a több száz egységből álló mezőny, plusz a rengeteg kisegítő és szervizkamion, hogy 16 nap után, csaknem 8000 kilométert megtéve megérkezzenek Dakarba.

Joggal mondhatjuk, hogy a Dakar-rali a Forma-1 után a második legnagyobb felhajtást okozó technikai sport. Idén immár a 30. alkalommal rendezik meg ezt a méltán legendás versenyt. Elsősorban nem a gyorsaságról szól, hanem sokkal inkább a kitartásról, az elszántságról és a küzdelemről tesznek tanúbizonyságot a versenyzők. Ennek köszönhetően nem csak profik, hanem amatőrök is elindulnak évről-évre ezen a versenyen. Dakarban már azt is hősként ünneplik, aki elért odáig. Sajnos erre jó okuk van, hiszen nem múlik el év haláleset nélkül.



Az első kaland 1977-ben kezdődött. A résztvevők száma lényegesen kevesebb volt, és az eredeti cél is eltért a mostanitól. 1978. december 26-án a párizsi Trocadérón elrajtolt az első rali mezőnye. 170 versenyző indult el a 10 ezer kilométeres versenyen, amelynek útvonala Algérián, Nigérián, Malin, Haute-Voltan és Szenegálon vezetett keresztül. A tavalyi versenyre már 250 motoros, 188 autós, és 87 kamionos jelentkezett, vagyis összesen 525 induló volt. 42 nemzet képviseltette magát.

A történet ott kezdődik, hogy egy milliárdos fiatal, bizonyos Thierry Sabine, egy autóverseny során kissé eltévedt a líbiai sivatagban. Ez majdnem az életébe került, de több, embert próbáló kaland után mégis sikerült visszajutnia Franciaországba. Akkor határozta el, hogy élményében másnak is osztoznia kell, és a sivatag különleges világa mást is megérinthet.



Egy olyan versenyt álmodott meg, mely Európából indul, Dakarban végződik, és keresztülvezet a sivatagon is. Ezen a viadalon bárki indulhatott, akinek volt valamilyen motorral hajtott, kerekeken guruló járgánya. Elhatározását gyorsan tett követte és 1978-ban már el is indult az első Párizs-Dakar-rali. Néhány év elteltével a rangos gyári csapatok, mint a Porsche, a DAF, vagy a japán márkák is indították a maguk embereiket.

Az álom 1985-ben mégis majdnem összetört. Az ötletgazda Thierry Sabine ugyanis egy helikopterszerencsétlenség következtében életét vesztette a sivatag felett. A verseny folytatása végakaratának köszönhető, melyet édesapja teljesített, és átvette a Dakar-rali szervezését.

A legsikeresebb időszak a nyolcvanas évek végére, és a kilencvenesek elejére tehető, amikor özönlöttek a részvevők: a motorok között gyári alakulattal indult a Yamaha, a BMW, a Honda, a Cagiva, az Aprilia, míg az autóknál a Porschék, Peugeot-k, illetve Citroenek és a Mitsubishik versengése jelentett látványos küzdelmet.

Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Sport témában
Kijutunk-e a labdarugó világbajnokságra?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását