Ed Balls gyermek-, iskola- és családügyi miniszter szerint a brit gyermekek évente tízezer tévés reklámot látnak, s tízéves korukra mintegy 400 kereskedelmi márkát ismernek - olvasható a BBC News hírei között.
A növekvő gyermekkori elhízás elleni harc jegyében a brit médiafelügyelet, az Ofcom most betiltotta az összes magas zsír-, só-, valamint cukortartalmú élelmiszer televíziós népszerűsítését.
A mostani tiltás az utolsó fázisa az egészségtelen élelmiszerek reklámozása ellen indított összehangolt akciósorozatnak. Tavaly áprilisban tiltották be ezen termékek népszerűsítését a 7-9 évesek korosztályának szánt műsorokban, ez év decemberéig pedig a gyermekcsatornáknak teljesen ki kell iktatni ezeket a reklámokat.
Az Ofcom tervei szerint a jövőben tilos lesz hírességek, valamint rajzfilmfigurák segítségével reklámozni az egészségtelen élelmiszereket. Ugyancsak betiltják az egészségtelen élelmiszerek reklámcélú osztogatását, azok állítólagos egészségügyi vagy táplálkozási értékeinek feltüntetését.
A tévétársaságok szerint a minőségi gyermekműsorok sínylik meg a reklámok kieséséből származó évi 39 millió fontos (13,3 milliárd forintos) veszteséget.
Becslések szerint a földi sugárzású tévécsatornák reklámbevételei a tiltás következtében 1 százalékkal csökkennek, a műholdas gyermekcsatornák 9 százalékos visszaesésre számítanak, míg a kiskorúakra "szakosodott" kereskedelmi tévék 15 százalékos veszteségtől félnek.
Az Ofcom reklámozást korlátozó előírásai azokra a show-kra is vonatkoznak, amelyek nőzőinek jelentős része gyermekekből verbuválódik.
A szabályozást ugyanakkor számos kritika éri - egyes bírálók szerint az előírások túl bonyolultak és teljesen átláthatatlanok a szülők számára.
A Which? fogyasztóvédelmi szervezet szerint az előírások teljességgel hatástalanok, mivel nem érintik a családi műsorokat, amelyeket egyaránt szánnak az ifjabb és az idősebb nemzedéknek.
Richard Watts, a gyermekek egészséges táplálkozásért folyó brit kampány koordinátora szerint húsz tévéműsorból tizennyolc nem esik a korlátozás hatálya alá. Meggyőződése szerint a médiahatóság egyensúlyt próbál teremteni a gyermekek egészsége és a tévétársaságok pénzügyi jóléte között.