Egy szóláscsokor szerint:széllel szemben nem lehet "zászlót lobogtatni", "tarlótüzet oltani", "szappanbuborékot fújni", hogy a legismertebbet, egy bizonyos életfunkciós műveletet most ne is említsük. A repülősök jó része szerint pedig nem lehet szembeszéllel vitorlázni, s motornélküli repülőgéppel messzire jutni sem.
Utóbbira azonban rácáfolt az a világrekord, amelyről karácsony előtt számoltak be a hírügynökségek: Hegedűs László december 19-én a namíbiai Bitterwasser repülőteréről indulva megdöntötte az "1250 kilométeres háromszög-távrepülés sebességi értékeléssel" kategória DO-osztályban nyilvántartott rekordját.
Az FAI (Federation Aeronautique International) Divison Open, azaz nyílt osztályban magára a repülőgépre csak az a megkötés vonatkozik, hogy nem lehet semmiféle motorja. A gép lehet akármilyen anyagból és akár többszemélyes is. A kategória meg azt írja elő, hogy nagyjából egyenlő oldalú háromszög alakú útvonalon kell - - leszállás nélkül a lehető leghamarabb az indulási helyre visszatérni.
Hegedűs László - aki egyébként a MALÉV egyik Boeing-737-es gépének a kapitánya - Bitterwasserből (a városka nevét akkor kapta, amikor az afrikai terület még német gyarmat volt) indulva és oda visszaérve Schempp-Hirth Nimbus 4d típusú gépén 1253 kilométert tett meg úgy, hogy az átlagsebessége 151,3 km/óra volt. Ezt a kategória-rekordot eddig a sokszoros világrekorder amerikai multimilliárdos, Steve Fossett tartotta 149,2 km/órával, ez év július 12-én a saját, Schleicher ASH 25 Mi típusú kétszemélyes gépével, a nevadai Ely reptérről indulva.
Hegedűs kapitány világrekordjának értékét emeli, hogy Fossett útitársa egy jól képzett vitorlázórepülő volt, aki sokat segített az időjárás figyelésében és a gyors számolgatásokban. (Fossett egyébként 2007 szeptemberében egymotoros, hatszemélyes túragépén nyomtalanul eltűnt az Egyesült Államok déli, sivatagos vidékén és egyhónapos, rendkívül alapos kutatás után sem akadtak rá, vagy a gépére.) Hegedűs Lászlót a MALÉV repülőklub támogatja, edzője Gönczi Péter nyugdíjas Boeing-kapitány.
A magyar repülős honfitársaink közül másodikként döntött meg FAI világrekordot. Az első csúcstartónk 71 évvel ezelőtt Rotter Lajos volt, aki a saját tervezésű Nemere gépével 1936 augusztusában Berlinből bejelentett célként Kielbe repülve 333 kilométert tett meg, s így lett az úgynevezett céltáv-kategória második világrekordere. Abban az évben a legnagyobb távolságot is neki sikerült megtennie.
A Nimbus 4 gépet jelenleg a legkiválóbb távrepülőgépként tartják számon. Egészében műanyagból készül, rendkívül karcsú szárnyainak vége között szokatlanul nagy, 25 méter a távolság. Üresen 320 kilós a gép, amely a pilótán kívül 300 liter ballasztvizet is felvehet. A kezdeti szakaszon a vontatógéppel magasra emelt, s ott lekapcsolt, de vízzel terhelt gép igen nagy sebességgel képes siklani. Amikor aztán eléri az emelő áramlatokat (termikeket), kiengedi a vizet és így könnyebbé válva képes a kis emeléseket is kihasználni. Az ellenszélben repülendő szakaszokon a pilóta a termikeket jelző felhők alatt igyekszik áthaladni. Ha a termik például másodpercenként 3 méterrel emelkedik (ez gyenge emelésnek számít) a gép pedig 0,5 métert merül, a széllel szembe haladva lassabban,de még 2,5 méterrel emelkedve haladhat előre.
A pilótát rádió és GPS navigációs rendszer segíti, a fordulópontokon ellenőrök figyelik és azokat a pilóta időpontjelzős fényképezőgéppel fel is veszi. A versenygépek siklószáma 1:55 körüli, azaz ezer méterről 55 kilométerre siklanak el szélcsendben, elviselnek 250 km/órás sebességet és másodpercenként fél méternél kevesebbet merülnek siklás közben. A rekorderek nemcsak kiváló pilóták, hanem kitűnő meteorológusok is, hiszen csak úgy tudják kiválasztani a megfelelő időpontot és útvonalat. A világcsúcsokat többnyire az USA déli sivatagjai, Argentína pampái és Dél-Afrika sivatagjai fölött repülik az ottani nyarakon (az Egyenlítőtől délre Újév táján). A magassági-rekordokat pedig a hegyláncokon átbukó erős szélben kialakuló légáramlat-hullámokban. Mindebből az is következik, hogy a vitorlázógéppel versenyzés nem olcsó sport.
A FAI külön tartja nyilván a férfi és női rekordokat, bár többször is előfordult, hogy egy-egy- kategóriában nők bizonyultak a legjobbnak. Az Open divízión kívül van DW (világ-divízió) is, amelynél csak az megkötés, hogy a pilótának nem lehet társa és D15 is, amelyben 15 méterre van korlátozva a gépek fesztávja. Az időtartam-repülést már nem tartják nyilván, abban nem is versenyeznek, mert amikor a negyvenes évek végén már majd két napja keringtek a pilóták egy-egy reptér közelében, megtörtént, hogy több versenyző elaludt és gépük lezuhant. Szűcs József